נאונטולוגיה

מעקב קדם-לידתי מפחית את הסיכון לתמותת יילודים (Reprod Health)

חבילות טיפול קדם-לידתי הכוללות מספר נמוך יותר של ביקורים רפואיים עשויות להביא לעליה בסיכון לתמותת יילודים, כך עולה מתוצאות סקירה משנית של ממצאי מחקר WHO ANC (World Health Organization Antenatal Care Trial), שפורסמו בכתב העת Reproductive Health.

המאמר הנוכחי מספק מידע מוצק להכוונת ההחלטות של קובעי המדיניות אודות מספר הביקורים המומלץ לפני הלידה, בהתאם למשאבים הזמינים. המאמר מספק את העדות הישירה הראשונה ממחקר אקראי לתועלת של ביקורים קדם-לידתיים שגרתיים בנשים הרות בריאות.

במסגרת המחקר ערכו החוקרים סקירה משנית של נתוני WHO ANC במטרה לקבוע אם הפחתת מספר הביקורים לפני הלידה לוותה בסיכון מוגבר לתמותת יילודים או תחלואה ותמותה אימהית בלידות של עוברים יחידים. באמצעות ניתוח רב-משתנים לאחר שלקחו בחשבון גורמים דוגמת עישון, רמת השכלה ומשתנים אחרים, החוקרים זיהו סיכון מוגבר לתמותה פרינטאלית בעקבות מספר נמוך של ביקורים לפני הלידה (יחס סיכון מתוקן של 1.18).

נראה כי הסיכון המוגבר לתמותה פרינטאלית נבע מסיכון מוגבר לתמותה עוברית (יחס סיכון מתוקן של 1.27), שבעצמו היה קשור לסיכון מוגבר לתמותה עוברית לאחר 36 שבועות, או פחות (יחס סיכון מתוקן של 1.64). כאשר החוקרים ריבדו את הסיכון של המשתתפות, הם זיהו סיכון מוגבר לתמותה עוברית (יחס סיכון מתוקן של 1.78) ותמותה עוברית בגילאי היריון של 36 שבועות או פחות (יחס סיכון מתוקן של 1.48) זוהו בקבוצת הסיכון הנמוך, אך זוהה סיכון גבוה יותר משמעותי לתמותה עוברית לאחר עד 36 שבועות היריון בקבוצת הסיכון הגבוה (יחס סיכון מתוקן של 1.56).

מהערכת הסיכון לתמותה עוברית לפי גיל ההיריון עלה סיכון מוגבר רק בשבועות 32-36 להיריון (יחס סיכון של 2.24, P=0.0005).

החוקרים מסכמים וכותבים כי חשוב מאוד לנטר אחר מדדים באם, בעובר וביילוד, בקביעת פרוטוקולים למעקב קדם-לידתי. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים להערכת שיעורי התמותה העוברית במרכזים רפואיים בעקבות חבילות טיפול קדם-לידתי.

Reprod Health. Published online April 12, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה