נאונטולוגיה

השוואה בין מתן נוזלים דרך זונדה ובין מתן תוך-ורידי בטיפול ביילודים עם ברונכיוליטיס (The Lancet Respiratory Medicine)

במאמר שפורסם בכתב העת Lancet Respiratory Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מתן נוזלים תוך-ורידי ומתן נוזלים דרך זונדה דומים ביעילותם בטיפול ביילודים עם ברונכיוליטיס.

לדברי החוקרים, ברונכיוליטיס הינה הזיהום הנפוץ ביותר בדרכי הנשימה התחתונות ביילודים והינה הסיבה המובילה לאשפוזים בבית חולים. החזר נוזלים הינו עיקר הטיפול, אך אין עדויות מספקות להכוונת אופן הטיפול. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון אם החזר נוזלים תוך-ורידי או החזר באמצעות זונדה מהווים טיפול טוב יותר ביילודים.

במחקר הרב-מרכזי האקראי נכללו תינוקות בגילאי 2-12 חודשים שאושפזו לבתי חולים באוסטרליה וניו-זילנד עם אבחנה קלינית של ברונכיוליטיס במהלך שלוש עונות ברונכיוליטיס (1 באפריל עד 31 באוקטובר בשנים 2009, 2010 ו-2011). החוקרים חילקו באקראי תינוקות להחזר נוזלים דרך זונדה או באמצעות עירוי תוך-ורידי. התוצא העיקרי היה משך האשפוז בבית החולים. תוצאים משניים כללו את שיעור האשפוז ליחידות טיפול נמרץ, תופעות לוואי והצלחת החדרת עירוי או זונדה.

משך האשפוז הממוצע של 381 תינוקות בקבוצת הכנסת זונדה עמד על 86.6 שעות, בהשוואה ל-82.2 שעות ב-378 תינוקות בקבוצת טיפול תוך-ורידי (הבדל אבסולוטי של 4.5 שעות). שיעור האשפוזים ליחידות טיפול נמרץ, צורך בתמיכה נשימתי ותופעות לוואי לא היה שונה בין הקבוצות.

לאחר ההקצאה האקראית, שבעה תינוקות שחולקו להזנה באמצעות זונדה עברו לטיפול תוך-ורידי ו-56 תינוקות שחולקו תחילה לטיפול תוך-ורידי עברו בהמשך להחזר נוזלים באמצעות זונדה מאחר שלא הייתה אפשרות להשיג את הגישה המקורית. בתינוקות אלו עם נתונים זמינים אודות החדרה מוצלחת, ב-275 (85%) מבין 323 התינוקות בקבוצת החזר נוזלים באמצעות זונדה וב-165 מבין 294 תינוקות (56%) בקבוצת החזר נוזלים תוך-ורידי, נדרש ניסיון אחד בלבד להשגת גישה מוצלחת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהממצאים עולה בטיפול ביילודים עם ברונכיוליטיס, החזר נוזלים באמצעות גישה תוך-ורידית או באמצעות זונדה דומים ביעילותם. ייתכן כי הכנסת זונדה תדרוש פחות ניסיונות עד להכנסה מוצלחת בהשוואה להחדרת עירוי תוך-ורידי.

The Lancet Respiratory Medicine, Early Online Publication

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה