נאונטולוגיה

סיכון מוגבר לתמותה עם אשפוז של האם והיילוד לאחר לידה ביחידות טיפול נמרץ (CMAJ)

אימהות ויילודים המאושפזים שניהם ביחידות טיפול נמרץ לאחר לידה, מצויים בסיכון מוגבר משמעותית לתמותה, בהשוואה לאימהות או תינוקות שאינם מאושפזים ביחידות טיפול נמרץ, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Canadian Medical Association Journal.

לדברי החוקרים, אשפוז של יילוד ליחידת טיפול נמרץ ביילודים מעוררת מתח גדול בקרב ההורים. אם חדשה שמצבה הרפואי מידרדר אינה יכולה לטפל בילדה, או ליצור עימו קשר לאחר הלידה.

לאור ההשלכות האפשריות של אשפוז האם וגם היילוד ביחידות טיפול נמרץ, החוקרים בחנו את השכיחות והגורמים המנבאים היפרדות אם-יילוד ותמותה על-רקע אשפוז משותף ביחידות טיפול נמרץ.

המחקר מבוסס-אוכלוסייה כלל למעלה ממיליון לידות של עוברים יחידים באונטריו, בין אפריל 2002 ועד מרץ 2010. החוקרים מצאו כי תמותת תינוקות בגיל של פחות מ-28 ימים לאחר הלידה עמדה על 18.1 ל-1000 לידות חי במקרים בהם גם האם וגם היילוד אושפזו ביחידות טיפול נמרץ, זאת בהשוואה ל-7.6 ל-1,000 לידות חי בקרב יילודים שאושפזו ביחידות טיפול נמרץ ביילודים ו-0.7 ל-1,000 לידות חי בקרב אלו שלא אושפזו ביחידות טיפול נמרץ.

לפיכך, שיעורי התמותה עם אשפוז משולב ביחידות טיפול נמרץ, מלווה בעליה של פי 28 בשיעורי התמותה של יילודים, ושיעורי תמוותת תינוקות שאושפזו ביחידות טיפול נמרץ יילודים היו גבוהים פי 11 בהשוואה לתינוקות שלא אושפזו ביחידות טיפול נמרץ. בדומה, שיעורי תמותה אימהית לאחר פחות מ-42 ימים מהלידה היו גבוהים פי 330 עם אשפוז משולב ביחידות טיפול נמרץ, בהשוואה לקבוצה שלא אושפזה ביחידות טיפול נמרץ. באימהות שאושפזו ביחידת טיפול נמרץ נרשם סיכון גבוה פי 140 ובתינוקות שאושפזו ביחידות טיפול נמרץ יילודים נרשם סיכון גבוה פי 4.6, בהשוואה לאלו שלא אושפזו ביחידות טיפול נמרץ.

בסיכומו של דבר, הפרדה של האם והילד זמן קצר לאחר הלידה הייתה נפוצה פי 30.8 עם אשפוז משולב ביחידות טיפול נמרץ, בהשוואה למקרים בהם לא נדרש אשפוז ליחידות טיפול נמרץ, ועלתה על השכיחות בקבוצת האימהות שאושפזו ביחידת טיפול נמרץ ויילודים שאושפזו ביחידות טיפול נמרץ ביילודים.

החוקרים מוסיפים כי עם אשפוז משולב ביחידות טיפול נמרץ ישנה עליה בסיכויים להפרדה של האם והיילוד. דרושים מחקרים איכותיים במטרה להבין טוב יותר את ההשפעה של אשפוז משולב ביחידות טיפול נמרץ על האם, בן זוגה ובני משפחתה, הן בטווח הזמן הקצר של משכב לידה והן בהקשר של הקשר עם התינוק.

CMAJ. Published online October 22, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה