נאונטולוגיה

גסטרואנטריטיס עשוי לעורר התפתחות מחלת צליאק (Am J Gastroenterol)

גסטרואנטריטיס זיהומי על-רקע חשיפה למוצרי מזון עשויה לעורר התפתחות מחלת צליאק בחלק מהמקרים, ממצא העשוי להסביר באופן חלקי את העלייה בשיעורי ההיארעות של המחלה האוטואימונית, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם במהדורת 15 במאי של כתב העת American Journal of Gastroenterology.

החוקרים התמקדו באנשי צבא ארצות הברית בשירות פעיל בין השנים 1999-2008. סך הכול מדובר היה במעקב של 13.7 מיליון שנות-אדם. ההיארעות של מחלת צליאק עלתה פי חמש מ-1.3 ל-100,000 בשנת 1999 ל-6.5 ל-100,000 בשנת 2008.

החוקרים זיהו 455 מקרים חדשים של מחלת צליאק והשוו אותם אל מול 1820 ביקורות תואמות.

בסך הכול, 172 משתתפים אובחנו עם גסטרואנטריטיס זיהומית במהלך 24 חודשים לפני האבחנה, כאשר במרבית המקרים (60.5%) מדובר היה בגורם נגיפי. מניתוח הנתונים עלה קשר מובהק סטטיסטית בין מחלת צליאק ובין כל אבחנה קודמת של גסטרואנטריטיס זיהומית (יחס סיכויים של 2.06), קשר שהיה בולט יותר כאשר הגורם לא היה נגיפי (יחס סיכויים של 3.27) בהשוואה למקרים על-רקע זיהום נגיפי (יחס סיכויים של 1.44).

לאור הקשר הנראה לעין, החוקרים מציעים כי גורם זיהומי עשוי לשמש כטריגר להתפתחות אי-סבילות לגלוטן דרך דמיון מולקולארי או השפעה אחרת על מנגנוני החיסון.

בנוסף, תועד סיכון מוגבר לאבחנה חדשה של מחלת צליאק בלבנים (יחס סיכויים של 3.1), וכך גם באנשי צבא מבוגרים מעל גיל 34, אך החוקרים מזהירים כי מדגם הכולל חיילים בשירות פעיל ומלחים אינו מייצג נאמנה את האוכלוסייה הכללית.

לסיכום, מתוצאות המחקר עולה כי מחלת צליאק עשויה להיכלל ברשימת ההשלכות הכרוניות של זיהומים המועברים דרך מוצרי מזון. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את הנושא.

Am J Gastroenterol 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה