נאונטולוגיה

בדיקת דם במהלך הטרימסטר הראשון להיריון לניבוי סוכרת הריונית (מתוך הכנס השנתי ה-72 מטעם ה-American Diabetes Association)

במהלך הכנס השנתי ה-72 מטעם ה-American Diabetes Association הוצגו תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי בדיקת דם במהלך הטרימסטר הראשון להיריון עשויה לנבא התפתחות סוכרת הריונית בדיוק של 92%. מהמחקר עולה כי ניתן לשלב במסגרת הטיפול בנשים הרות בדיקת דם פשוטה, ייתכן כבר במהלך הביקור הראשון.

ברקע למחקר הסבירו החוקרים כי סוכרת הריונית מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים במהלך ההיריון וסיכון מוגבר להתפתחות סוכרת מסוג 2 בשלב מאוחר יותר במהלך החיים. במסגרת המחקר הם בחנו את בדיקות לסוכרת הריונית המבוססות על גליקופרוטאינים בדם, על-פי התיאוריה לפיה היפוגליקמיה בסוכרת הריונית מובילה לעליה במסלול Hexosamine, שמצידו מביא לשינוי בגליקוזילציה של חלבונים בדם.

במחקר תצפיתי שכלל 150 נשים מפינלנד, החוקרים אספו דגימות דם בשבועות 9-11 להיריון, ושוב בשבועות 16 ו-27. הם התבססו על מבחן העמסת סוכר סטנדרטי לאבחנה של סוכרת הריונית. המדדים כללו את רמות FN-SNA (Fibronectin Glycosylation associated with Sambucus Nigra lectin), אדיפונקטין, SHBG (Sex Hormone Binding Globulin) ו-CRP.

בטרימסטר הראשון, החוקרים מצאו קשר מובהק סטטיסטית בין התפתחות עתידית של סוכרת הריונית ובין רמות FN-SNA, אדיפונקטין ו-CRP. בקרב 50 נשים עם סוכרת הריונית, בהשוואה ל-50 ביקורות תואמות, ממוצע ריכוז FN-SNA היה גבוה יותר (102 מ”ג לליטר לעומת 56 מ”ג לליטר, p<0.0001). שיעור התוצאות החיוביות-שגויות עמד על 4% והבדיקה זיהתה 84% מהמקרים של סוכרת הריונית בטרימסטר הראשון. כאשר הוסיפו את רמות אדיפונקטין ו-CRP, שיעורי האבחנה עלו ל-92%.

בטרימסטר השני, זוהה קשר מובהק סטטיסטית בין סוכרת הריונית ובין FN-SNA, אדיפונקטין ו-SHBG (p<0.01). השטח מתחת לעקומה של FN-SNA עמד על 0.92. כאשר הוסיפו את רמות אדיפונקטין ו-SHBG, השטח עלה ל-0.99.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי רמות FN-SNA בדם האם עשויות לשמש כסמן לאבחנה מוקדמת של נשים בסיכון לסוכרת הריונית. אבחנה מוקדמת ומהימנה באמצעות בדיקות דם עשויה לסייע בפיתוח גישות חדשות למניעת סיבוכי סוכרת הריונית.

מתוך הכנס השנתי ה-72 מטעם ה-American Diabetes Association

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה