נאונטולוגיה

ההשפעה של חסר מאגרי ברזל במהלך ההיריון על משקל הלידה של התינוק (Human Reproduction)

בכתב העת Human Reproduction מתפרסם מאמר בו מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי חסר מאגרי ברזל במהלך ההיריון, גם בהעדר אנמיה גלויה, מלווה במשקל לידה נמוך יותר של התינוק.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לאנמיה על-רקע חסר ברזל השפעות שליליות על תוצאות הריונות. לתוספי ברזל לפני הלידה תועלת אפשרית בנשים עם אנמיה, אך ההשפעה בנשים ללא אנמיה שנויה במחלוקת. במחקר התצפיתי הנוכחי העריכו החוקרים את הקשר בין מאגרי הברזל באם בשבועות היריון 8-12 על משקל הלידה של התינוק, בנשים הרות ללא-אנמיה.

מדגם המחקר כלל 205 נשים בריאות, הרות, ללא אנמיה. בביקור הראשון לפני הלידה בוצעה הערכה כללית ונלקחו בדיקות דם בסיסיות. נשים סווגו ככאלו ללא חסר מאגרי ברזל וכאלו עם חסר מאגרי ברזל (רמות פריטין בדם תחת ל-12 מיקרוגרם לליטר). בשבוע 17 הוחל טיפול בתוספי ברזל (48 מ”ג, בממוצע). החוקרים עקבו אחר רמות המוגלובין, פריטין וריוויון טרנספרין כל טרימסטר.

מבין המשתתפות במחקר, 20% אובחנו עם חסר מאגרי ברזל במהלך הטרימסטר הראשון, זאת בהשוואה ל-54% ו-66% מהנשים בטרימסטר השני והשלישי, בהתאמה. השכיחות של חסר-ברזל (רמות פריטין בדם של מתחת ל-12 מיקרוגרם לליטר) וחסר ברזל (רמות פריטין בדם של מתחת ל-12 מיקרוגרם לליטר וריוויון טרנספרין מתחת ל-16%) היה גבוה יותר במהלך ההיריון כולו בנשים עם חסר מאגרי ברזל מלכתחילה, בהשוואה לאלו ללא חסר מאגרי ברזל (81.6% ו-73.7% לעומת 61.7% ו-55.4%, בהתאמה, בטרימסטר השלישי, P<0.05). בנשים עם חסר מאגרי ברזל משקל הלידה הממוצע של התינוקות היה קטן ב-192 גרם, בהשוואה לאלו עם מאגרי ברזל.

החוקרים מסכמים וכותבים כי להתחלת ההיריון ללא חסר של מאגרי הברזל חשיבות למאגרי הברזל של האם במהלך ההיריון ולמשקל הלידה של התינוק. ממצאים אלו מדגישים בשנית את חשיבות המאמצים להבטחת תקינות מאגרי הברזל בגוף של נשים לפני ההיריון, או בשלב מוקדם במהל ההיריון.

Human Reproduction. 2012;27(5):1260-1266

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה