נאונטולוגיה

האם יש מקום לאיזון קפדני של רמות הסוכר בפגים עם היפרגליקמיה? (Pediatrics)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Pediatrics כותבים מומחים כ בשלב זה, יש להימנע מאיזון הדוק של רמות הסוכר בדם של פגים עם היפרגליקמיה, עד שיהיו זמינים נתונים נוספים באשר לסיכונים והתועלת במקרים אלו.

במחקר האקראי שכלל פגים עם היפרגליקמיה, החוקרים מצאו כי איזון הדוק של רמות הסוכר בדם עם אינסולין הוביל לעליה במשקל הגוף ובגדילת הראש, אך זאת על חשבון הפחתת הגדילה הליניארית וסיכון מוגבר להיפוגליקמיה.

מדגם המחקר כלל 88 פגים שנולדו לפני השלמת 30 שבועות היריון, או במשקל לידה של מתחת ל-1,500 גרם, עם רמות סוכר בדם של מעל 153 מ”ג לד”ל בלפחות שתי בדיקות נפרדות, במרווח של ארבע שעות.

התינוקות חולקו באקראי לקבוצת איזון הדוק של רמות הסוכר בדם עם רמת סוכר בדם בטווח 60-108 מ”ג לד”ל, או לקבוצת ביקורת עם יעד מטרה של 100-140 מ”ג לד”ל. הגיל בעת ההקצאה האקראית היה 4 ימים ו-5 ימים בשתי קבוצות אלו, בהתאמה. הצריכה התזונתית הייתה דומה בשתי הקבוצות.

כל התינוקות, למעט אחד בקבוצת ההתערבות (42 תינוקות) ושני-שליש מהתינוקות בקבוצת הביקורת (29 תינוקות) טופלו באינסולין.

החוקרים מדווחים כי מההקצאה האקראית ועד לגיל 36 שבועות לאחר הווסת האחרונה, בתינוקות בקבוצת ההתערבות קצב הגדילה של הגפיים התחתונות היה איטי יותר (p<0.05), אך עם קצב גדילה מהיר יותר של היקף הראש (p<0.0005) ועליה גדולה יותר במשקל הגוף (p<0.05), בהשוואה לתינוקות בקבוצת הביקורת.

עד לגיל שישה שבועות, אורך הרגל המתוקנן בקבוצת ההתערבות היה קצר ב-8% והמשקל המתוקן היה גדול יותר ב-4% בתינוקות בקבוצת התערבות, בהשוואה לתינוקות בקבוצת הביקורת.

בלידה, תינוקות בקבוצת ההתערבות שקלו 100 גרם פחות מהתינוקות בקבוצת הביקורת, בממוצע, עם היקף ראש דומה. 36 שבועות לאחר הווסת האחרונה לא זוהו הבדלים בין הקבוצות במשקל, באורך, או בהיקף הראש. עם זאת, הירידה במדד Z Score להיקף הראש מהלידה ועד ל-36 שבועות לאחר הווסת האחרונה הייתה נמוכה ב-0.5 סטיות תקן בקבוצת ההתערבות.

לדברי החוקרים, ייתכן כי העליה הגדולה יותר במשקל הגוף בקבוצת ההתערבות נבעה בעיקר מעליה במסת השומן ולא במסת השריר או גדילת העצם. מדובר באפשרות מטרידה, שכן בפגים כמות גדולה יותר של רקמת שומן תוך-בטני מתינוקות שנולדו במועד וילדים ומתבגרים עם עמידות לאינסולין. הנתונים עשויים להעיד כי טיפול באינסולין לשמירה הדוקה על רמות הסוכר בדם בפגים עשוי להחמיר את הסיכון למחלות לב וכלי דם בשלב מאוחר בחייהם.

בנוסף לכך, בקבוצת ההתערבות נרשמה עליה של למעלה מפי שתיים בשיעור אירועי היפוגליקמיה (בקבוצת ההתערבות אובחנו 25 תינוקות עם אירוע היפוגליקמיה אחד לפחות, זאת בהשוואה ל-12 תינוקות בקבוצת הביקורת). אירועים חוזרים היו גם כן נפוצים יותר בקבוצת ההתערבות. לא תוארו הבדלים משמעותיים בשיעורי התמותה או התחלואה בינקות בין שתי הקבוצות.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים וגדולים יותר במטרה לקבוע אם הטיפול באינסולין בפגים עם היפרגליקמיה מביא לתוצאות טובות יותר בעתיד.

Pediatrics 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה