נאונטולוגיה

שלושה מקרי ליגיונלוזיס בקרב תינוקות בישראל מתחילת 2012 (משה”ב)

משרד הבריאות עדכן היום כי מתחילת שנת 2012 אובחנו שלושה מקרי דלקת ריאות מסוג לגיונלוזיס (‘מחלת הליגיונרים’) בילדים מתחת לגיל שנה באזור המרכז והשפלה . לפי הערכת משרד הבריאות כ 6 מקרים סה”כ היו בשנתיים האחרונות, כאשר לחלקם מחלת רקע קשה.

יש לציין כי, מחלה זו לרוב אינה אופיינית לקבוצת גיל זו של מתחת לגיל שנה אלא למבוגרים בעיקר קשישים.

בבדיקה אשר התבצעה כחלק משגרת חקירה המתבצעת במקרים של ליגיונלוזיס זוהו בחלק מן המקרים חיידקי ליגיונלה במערכות מים בסביבת החולים ואף הועלתה אפשרות כי שימוש במכשירי אדים קרים ביתיים תרם לתהליך ההדבקה.

ליגיונלוזיס  הינו סוג לא שכיח של דלקת ריאות הנגרם כתוצאה מהידבקות בזנים מסויימים של חיידקים ממשפחת הלגיונלה המצויים במערכות מים או מיזוג אויר . החיידק מצוי באופן טבעי בסביבה בכמות קטנה שאינה מדבקת, אולם בתנאים מסויימים (מים עומדים ומשקעי אבנית) נוצר ריכוז גבוה של חיידקים אשר עלול להדביק בני אדם בעקבות חשיפה לתרסיסי מים, ובייחוד אצל אנשים בעלי סיכון כגון גיל מבוגר, עישון, מחלת ריאה כרונית ובעלי מערכת חיסון חלשה. המחלה אינה מדבקת מאדם לאדם.

מניעת ליגיונלוזיס במבני ציבור מושתתת על מכלול פעולות תחזוקה וניטור בהתאם להנחיות מקצועיות של משרד הבריאות. בכדי להפחית את הסיכון לליגיונלוזיס בבתים פרטיים מומלץ לנקוט בפעולות המומלצות ע”י משרד הבריאות כגון תחזוקת דוודים ובריכות זרמים וניקיון או חיטוי תקופתי של מאגרי מים בבתים משותפים, דוודים וראשי ברזים ומקלחות (פירוט נוסף באתר של המחלקה לבריאות הסביבה במשרד הבריאות

על מנת להפחית את הסיכון להדבקה בליגיונלוזיס באמצעות שימוש במכשירי אדים ביתיים, משרד הבריאות ממליץ לציבור לנקוט בפעולות הבאות:

(1) ניקוי ותחזוקת המכשירים באופן תדיר ובהתאם להוראות היצרן;

(2) שימוש במים אשר עברו הרתחה וקוררו לטמפרטורת החדר או במים מעוקרים (סטריליים);

 (3) אין להשתמש במי ברז שלא הורתחו;

(4) יש להבטיח תחלופת מים גבוהה בין השימושים ולהימנע משימוש חוזר במים.  

מקור: משרד הבריאות

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה