נאונטולוגיה

האם תזונה נכונה מונעת מומי לידה? (Arch Pedatr Adolesc Med)

בקרב נשים הרות המקפידות על תזונה נכונה, נרשם סיכון מופחת ללידת ילדים עם מומים של הצינור העצבי (NTD או Neural Tube Defects) וחיך או שפה שסועים, בהשוואה לנשים עם דיאטה פחות בריאה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Archives of Pediatric and Adolescent Medicine.

מסקירת מחקר NBDPS (National Birth Defects Prevention Study), הנערך בימים אלו, עולה כי מתן טיפול מכוון כנגד חסרים תזונתיים בדיאטה האימהית, דוגמת מתן תוספי חומצה פולית, אינה תמיד הדרך הטובה ביותר למניעת מומים של הצינור העצבי ומומים מולדים אחרים.

חשיבות התוצאות נובעת מכך שסקירה קודמת מאותו מחקר, להערכת צריכת חומרי תזונה יחידים, לא סיפקה אינפורמציה רבה בנושא. לכן, מממצאי המחקר הנוכחי עולה כי איכות הדיאטה מנבאת טוב יותר את הסיכון למומם מולדים, מאשר צריכת תוסף תזונתי יחיד.

במחקר בחנו החוקרים את הדיאטה של נשים במחקר NBDPS שילדו את ילדיהם או היו מיועדות ללדת בין אוקטובר 1997 ועד דצמבר 2005. המדגם כלל 936 לידות של ילדים עם פגם בצינור העצבים ו-2475 עם חיך/שפה שסועים, להם הותאמו 6147 ביקורות.

האימהות נשאלו אודות הרגלי התזונה לפני ובמהלך ההריון והתבקשו למלא שאלונים תזונתיים, שלאחר מכן דורגו בהתאם למדדי MDS (Mediterranean Diet Score) ו-DQI (Diet Quality Index).

החוקרים ערכו ניתוח רב-משתנים לבחינת הקשר בין מדדי איכות הדיאטה ובין מוצא האם, רמת השכלה, מדד מסת גוף לפני ההריון, שתיית אלכוהול סביב הלידה, עישון, או נטילת חומצה פולית, צריכה אנרגטית ומרכז המחקר. לאחר תקנון לכל המשתנים, מדדי איכות גבוהים יותר לווה בסיכון מופחת לכל אחד ממומי הלידה שנבחנו, כאשר ההגנה הרבה ביותר תועדה עבור אנאנצפליה.

בקרב נשים ברבעון העליון של מדדי MDS ו-DQI הסיכון לאנאנצפליה היה נמוך בשיעור של 36% ו-51%, בהתאמה, בהשוואה לנשים ברבעון התחתון. בדומה, בקרב נשים אלו תועד סיכוי נמוך ב-24% ו-34% ללידת ילד עם חיך/שפה שסועה.

הממצאים מעלים את השאלה אם דיאטה באיכות גבוהה בלבד מספיקה בכדי למנוע מומים של הצינור העצבי.

Arch Pedatr Adolesc Med. Published online October 3, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה