נאונטולוגיה

הנחיות ראשונות לטיפול בדלקת ריאות בילדים (Clin Infect Dis)

לראשונה, פורסמו הנחיות בנוגע לאבחנה והטיפול בדלקת ריאות הנרכשת בקהילה בתינוקות וילדים, מטעם ה-PIDS (Pediatric Infectious Diseases Society) וה-IDSA (Infectious Diseases Society of America), השמות דגש על חשיבות חיסונים, כולל חיסון שנתי כנגד שפעת, להגנה על ילדים מפני דלקת ריאות מסכנת-חיים.

פאנל המומחים כלל 13 רופאים והממצאים צפויים להתפרסם במהדורת 1 באוקטובר של Clinical of Infectious Diseases. המסמך כולל 92 המלצות ספציפיות, לכל אחת רמת עדויות שונה.

כיום קיימים קווים מנחים לאבחנה וטיפול בדלקת ריאות במבוגרים, אך לא בילדים.

המלצות לאבחנה

גישות אבחנה וטיפול המתאימות במבוגרים עשויות להיות מסוכנות מדי במבוגרים וללא תוצאות רצויות בילדים. באשר לאבחנה, הקווים המנחים קובעים כי אין מקום לערוך תרביות דם באופן שגרתי בילדים לא-טוקסיים, לאחר כלל החיסונים, המטופלים במסגרת אמבולטורית בשל דלקת ריאות הנרכשת בקהילה.

במקרים אלו, אין צורך בהתערבויות מיותרות, דוגמת צילומי חזה או מתן טיפול אנטיביוטי. עם זאת, יש לערוך בדיקות תרביות דם בילדים שאינם מציגים שיפור קליני ובאלו עם התקדמות התסמינים או התדרדרות קלינית לאחר התחלת טיפול אנטיביוטי.

אשפוז על-בסיס תסמינים בתינוקות

ההנחיות ממליצות לאשפז תינוקות בגילאי 3-6 חודשים עם חשד לדלקת ריאות חיידקית, גם אם אין אישור לדלקת הריאות בבדיקות דם. המומחים מסבירים כי לעיתים קרובות, בדיקות דם בילדים אינן מדויקות, לכן על רופאים לשים לב לתסמינים.

המלצות חדשות לחיסונים

יש לחסן כל שנה את כל הילדים והמתבגרים בגילאי 6 חודשים ומעלה, עם חיסונים כנגד שפעת למניעת דלקת ריאות הנרכשת בקהילה.

יש לחסן כנגד שפעת הורים לילדים מתחת לגיל 6 חודשים , מאחר שילדים אלו אינם יכולים לקבל את החיסון המונע.

די ב-Amoxicillin כטיפול קו-ראשון

בנוסף, יש לבחור ב-Amoxicillin כטיפול קו-ראשון בדלקת ריאות חיידקית, אך אנטיביוטיקות חזקות יותר אינן נדרשות. יש להעלות אפשרות לזיהום MRSA (Methicillin Resistant Staphylococcus Aureus) כגורם לדלקת ריאות, במקרה של כשלון טיפול קו-ראשון.

על-פי ההנחיות, טיפול-יתר הינו חשש מרכזי. מרבית המקרים של דלקת ריאות בילדים בגילאי בית-ספר נובעות מזיהום נגיפי ולכן לא יפתחו דלקת ריאות חיידקית, מסכנת-חיים.

עם הנחיות אלו, המומחים מקווים לשמור על עקביות בטיפול הסטנדרטי ובאיכות הטיפול בין רופאים שונים, עם תוצאות טיפול טובות יותר.

Clin Infect Dis. Published online August 30, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה