נאונטולוגיה

היתרונות של הזנה ממושכת בפורמולות המיועדת לפגים (J Pediatr)

ממחקר חדש שפורסם ב-The Journal of Pediatrics עולה כי מתן פורמולה לפגים למשך תקופה של לפחות שישה חודשים לתינוקות בעלי משקל לידה נמוך מאוד, במקום הפסקת הפורמולה לאחר השחרור מבית החולים, עשויה לסייע בשיפור הפרופיל המטבולי.

החוקרים סבורים כי התוצאות תומכות בעיקרון לפיו הרגלי תזונה בתקופה הבתר-לידתית חשובים ובעלי השלכות ארוכות טווח על המצב הבריאותי.

פגים בעלי משקל לידה נמוך מאוד מועדים לפתח מחלות כרוניות, כולל השמנה ותנגודת לאינסולין. המטרה של תזונה מוקדמת הינה להפחית את היארעות המגבלה בגדילה, תוך הגבלת השלכות בריאותיות לא-רצויות בטווח הארוך הנובעים מגדילה מהירה.

מדגם המחקר כלל 185 פגים, שנולדו לאחר גיל הריון של פחות מ-32 שבועות הריון או שקלו פחות מ-1500 גרם. 95 קיבלו הזנה בפורמולה של פגים במשך לפחות שישה חודשים ו-87 קיבלו הזנה בפורמולה של פגים רק במהלך שהותם ביחידת טיפול נמרץ יילודים.

כל הפורמולות של הפגים כללו את השומנים החיוניים (חומצות שומן רב בלתי רוויות) וכן כמות גדולה יותר של קלוריות, חלבונים, מינראלים ומיקרונוטריינטים, בהשוואה לפורמולה שניתנה ליילודים שנולדו במועד.

בתחילת המחקר, יילודים בשתי הקבוצות הותאמו היטב מבחינת משקל הלידה, משך הלידה, היקף ראש, גיל היריון, מין, אחוז עם משקל לידה מתחת ל-1 קילוגרמים ואחוז היילודים שנולדו קטנים לגיל ההיריון.

אך לאחר 24 שבועות, בקבוצת התינוקות שניזונו מפורמולה לפגים במשך עד שישה חודשים לאחר שחרורם, מסת השומן הכוללת הייתה נמוכה יותר, בהשוואה לתינוקות שקיבלו את הפרומולה המיוחדת רק במשך שהותם בבית החולים (19.3% לעומת 21.7%, p<0.01). בקבוצה זו גם אחוז השומן בגו היה נמוך יותר לאחר 12 חודשים (14.7% לעומת 16.9%) ולאחר 24 חודשים (14.1% לעומת 17.2%).

החוקרים כותבים כי שינויים אלו לא לוו בשינויים בצפיפות המינראלים של העצם, תכולת המינראלים בעצם או מסת הגוף הרזה. לא זוהו הבדלים בין-קבוצות במדדים אלו לאחר 12 ו-24 חודשים.

בקבוצת התינוקות שקיבלו הזנה באמצעות הפורמולה לפגים גם לאחר שחרורם מבית החולים, רמות אינסולין בצום היו נמוכות יותר לאחר 12 חודשים (13.2% לעומת 17.2%) ולאחר 24 חודשים (13.6% לעומת 26.4%).

החוקרים כותבים כי למיטב ידיעתם, ייחוד נוסף של המחקר נובע מכך שהעריך את ההשפעה של התערבות תזונתית עם שימוש ממושך של פורמולות לפגים ואת ההשפעות המשמעותיות על הרכב הגוף ורמות אינסולין בצום, העשויים להיות חשובים מאוד בטווח הארוך. עם זאת, הם מוסיפים כי דרוש מעקב ארוך יותר, במטרה לאשר כי ההבדלים בדיאטה בשנה הראשונה לחיים צפויים להשפיע לטובה על הרכב הגוף ורמות אינסולין בצום.

J PediatrPublished online July 25, 2011.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה