נאונטולוגיה

מהי ההיארעות של אלח דם מוקדם בילודים? (מתוך Pediatrics)

מאת ד”ר בן פודה-שקד

במחקר חדש אשר פורסם בגיליון יולי של Pediatrics עולה כי GBS הינו הפתוגן השכיח ביותר הקשור באלח דם מוקדם בתינוקות הנולדים במועד, בעוד ש-E coli הינו הפתוגן השכיח ביותר בפגים בהקשר זה.

החוקרים מסבירים כי ההנחיות למניעת זיהום ב-Group B Streptococcus (GBS) הביאו לירידה בהיארעות של מחלת GBS מוקדמת. בנוסף, מחקרים מראים כי Escherichia coli הינו פתוגן חשוב באלח דם מוקדם בילוד.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את שיעורי הזיהומים המוקדמים, הפתוגניים, התחלואה והתמותה הקשורים בהם ברשת לאומית של מרכזים רפואיים המטפלים ביילודים.

לשם כך, נסקרו פרוספקטיבית נתונים אודות תינוקות עם זיהום מוקדם אשר היו מאושפזים במרכזים הרפואיים של ה-Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development Neonatal Network. אירועי זיהום זוהו על פי תוצאות חיוביות של תרבית דם או נוזל שדרה אשר נדגמו מתינוקות בגיל 72 שעות ומטה, לצד טיפול בתכשיר אנטיביוטי למשך חמישה ימים לכל הפחות.

החוקרים אספו מידע ביחס למאפיינים של התינוק והאם, טיפולים שניתנו ותוצאות. נעשה שימוש במספרי המקרים ובסך לידות החי על מנת לחשב את ההיארעות של הזיהומים שנחקרו.

החוקרים מדווחים כי מבין 396,586 לידות חי בין השנים 2006 ו-2009, 389 ילודים פיתחו זיהום מוקדם (0.98 מקרים ל-1,000 לידות חי). לדבריהם, שיעור הזיהומים עלה ככל שמשקל הלידה היה נמוך יותר. הפתוגנים השכיחים ביותר שבודדו היו GBS (43%, 0.41 ל-1,000 לידות חי) ו-E coli (29%, 0.28 ל-1,000 לידות חי).

מרבית הילודים בהם זוהה GBS היו כאלו שנולדו במועד (73%), בעוד ש-81% מהילודים בהם זוהה E coli היו פגים. בנוסף, נמצא כי אמהותיהם של 67% מהילודים במועד אשר פיתחו זיהום ושל 58% מהפגים שפיתחו זיהום עברו בדיקות סקר ל-GBS, והתוצאות היו חיוביות עבור 25% מהן. החוקרים מציינים כי רק 76% מאלו שנמצאו כנשאיות של GBS קיבלו טיפול אנטיביוטי מניעתי במהלך ההיריון.

על אף ש-77% מהתינוקות המזוהמים נזקקו לטיפול נמרץ, 20% מהילודים במועד טופלו במסגרת התינוקיה הרגילה. 16% מהתינוקות שפיתחו זיהום מתו, במרבית המקרים כתוצאה מזיהום ב-E coli (33%).

בתקופה זו של טיפול כימופרופילקטי במהלך ההיריון כנגד GBS, מסכמים החוקרים, שיעורי הזיהומים המוקדמים ירדו אולם עדיין משקפים עול מתמשך של המחלה. הם מוסיפים כי GBS נותר הפתוגן השכיח ביותר בקרב ילודים אשר נולדים במועד, בעוד ש-E coli הינו הפתוגן המשמעותי ביותר בפגים. לבסוף, טוענים החוקרים כי עדיין ישנן הזדמנויות מפוספסות למניעת GBS, וכי מניעת אלח דם מ-E coli, ובייחוד בקרב פגים, נותרת כאתגר.

הערות עורך המדור, ד”ר ברנרד ברזילי:

הזיהומים המולדים עדיין גורמים לתמותה ולתחלואה בקרב הפגים והילודים במועד. למרות הטיפול המניעתי עדיין GBS מהווה את הזיהום השכיח ביותר, אולם אין לשכוח את ה-E.Coli שלעיתים עלול לגרום לתחלואה קשה יותר.

Pediatrics 2011

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה