נאונטולוגיה

האם תוספי DHA מונעים קדחת השחת בבנים שנולדו פגים? (Pediatrics)

חוקרים מאוסטרליה מדווחים במאמר חדש שפורסם ב- כי מינונים גבוהים של DHA (Docosahexaenoic Acid) הביאו לירידה בסיכון לקדחת השחת בבנים שנולדו פגים.

כמו כן, תוספי DHA הפחיתו את הצורך בחמצן ביתי בפגים, ייתכן והפחיתו את הסיכון ל-BPD (Bronchopulmonary Dysplasia). עם זאת, מרבית יעדי המחקר לא הצביעו על שיפור עם תוספי DHA.

במחקר האקראי נכללו 657 פגים (פחות מ-33 שבועות הריון) שניזונו מחלב שד מאימהות שנטלו או לא-נטלו קפסולות המכילות שמן טונה.

היעד העיקרי, לאחר שנתיים, היה הערכת ההשפעה של נטילת DHA לפי ההמלצות, על ההתפתחות הנוירולוגית, כפי שבא לידיה ביטוי במדד MDI (Mental Development Index) לפי Bayley. בסה”כ, לא הייתה השפעה, אך נרשם שיפור במדדי MDI בבנות.

בסקירה הנוכחית, החוקרים קיוו את חל שינוי בהשפעות DHA על התגובה החיסונית של היילוד.

במשך קרוב לעשרה שבועות, האימהות בקבוצת ההתערבות קיבלו בכל יום 6 קפסולות DHA עשיר בשמן טונה , לשמירה על ריכוז DHA בחלב שד של כ-1% מכלל חומצות השומן בגוף. במידת הצורך, התינוקות שלהן יקבלו תוספי פורמולה עם ריכוז זהה. אימהות בקבוצת הביקורת נטלו קפסולות המכילות שמן סויה בלבד.

הסיכון ל-BPD היה דומה בקבוצת המטופלים ב-DHA במינון-גבוה (18.8%) ובאלו ללא DHA גבוה (25.1%). הזמן עד לשחרור, שחרור עם חמצן, משך תמיכה נשימתית, צורך באשפוז חוזר ונטילה אפשרית של טיפול בסטרואידים, היו כולם דומים בשתי הקבוצות.

לאחר 12 ו-18 חודשים, שיעורי אסתמה ואקזמה, או צורך בדיאטה מיוחדת עקב אלרגיה למזון, לא היו שונים משמעותית.

עם זאת, נרשמה ירידה משמעותית בדרישה לחמצן בגיל מתוקן של 35 שבועות הריון, בתינוקות ששקלו פחות מ-1250 גרם בלידה ובתינוקות זכרים.

בנוסף, דיווח הורים אודות קדחת השחת בגיל מתוקן של  12 או 18 חודשים היו נמוכים בשיעור של 59% בקבוצת היילודים עם רמות DHA גבוהות (.3.5%), בהשוואה לאלו עם רמות DHA סטנדרטיות (. (8.6%), וההבדל הנ”ל היה משמעותי בעיקר בתינוקות בנים לאחר 12 חודשים (ירידה של 89%, מ-7.2% ל-0.8%) ולאחר 12 או 18 חודשים (ירידה של 85%, מ-10.9% ל-1.6%).

מהממצאים עולה כי ישנה תגובה למינון גבוה של DHA, המתבטאת בירידה בסיכון לקדחת השחת בתינוקות בנים, והשפעה מג’ורית אפשרית להפחתת היארעות BPD . תוצאות אלו תומכות בטענות לפיהן לתוספי DHA תועלת במרבית הילדים הפגים בסיכון גבוה.

המינון האופטימאלי של DHA אינו-ידוע.

Pediatrics 2011;128:e71-e77

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה