נאונטולוגיה

היתרונות של חיסון שפעת מוקדם לנשים הרות (Am J Obstet Gynecol)

מומחים ממליצים לחסן נשים הרות כנגד שפעת בכל שנה, וכעת מחקר חדש שפורסם בכתב העת American Journal of Obstetrics and Gynecology עולה כי ככל שהחיסון ניתן בשלב מוקדם יותר, התוצאות טובות יותר.

במסגרת המחקר העריכו החוקרים את ההשפעות של חיסון כנגד שפעת בנקודות זמן שונות במהלך עונת השפעת ומצאו כי היתרונות מצטמצמים במידה והחיסון ניתן לאחר חודש נובמבר.

חיסונים בשלב מאוחר יותר במהלך השנה לא מנעו אותה כמות של ביקורים במרפאות או אשפוזים. המסר העולה מהמחקר הוא כי ככל שמתחסנים מוקדם יותר, כך התוצאות טובות יותר.

בארצות הברית, עונת השפעת מתחילה באוקטובר ונמשכת עד חודש מאי, אך לרוב מגיעה לשיא בחודשים ינואר עד מרץ. באופן אידיאלי, יש להתחיל בחיסון השנתי בחודש ספטמבר, או מוקדם ככל הניתן בעונת השפעת.

במרבית המקרים נגיף השפעת אינו גורם לתחלואה של יותר משבוע, עם זאת, נשים הרות מצויות בסיכון גבוה מהממוצע לתסמינים חמורים שעשויים להוביל לאשפוזן בבית חולים. נשים בטרימסטר השלישי בעת עונת השיא של נגיפי השפעת מצויות בסיכון גבוה במיוחד.

עם זאת, חיסונים כנגד שפעת חשובים מאוד לנשים הצפויות ללדת בשלב מוקדם במהלך הקיץ או מעט לפני כן. נשים אלו אינן בסיכון גבוה לסיבוכים במהלך עונת השפעת אך יילודיהם בסיכון.

לא ניתן לחסן תינוקות מתחת לגיל שישה חודשים כנגד נגיף השפעת, אך במידה והאם מקבלת חיסון במהלך ההריון, אזי חלק מהנוגדנים המגנים מפני הזיהום יעברו לתינוק.

החוקרים התבססו על מודל מתמטי להערכת היתרונות של חיסון כנגד שפעת, וזמני מתן שונים של החיסון, במהלך ההיריון. הם מצאו כי בהשוואה לאלו שלא קיבלו חיסון, מתן חיסון כנגד שעת לכל הנשים ההרות יביא למניעה של למעלה משליש מהאשפוזים בשל שפעת וירידה שנתית במספר הביקורים של נשים הרות למרפאות בשל שפעת.

תועלת צפויה גם לתינוקות מתחת לגיל שישה חודשים, כאשר חלה ירידה באשפוזים בשל שפעת מלמעלה מ-4,700 למעט למעלה מ-3,000 אשפוזים בשנה.

עם זאת, התועלת הרבה ביותר תועדה כאשר החיסון ניתן בשלב מוקדם יותר בחודש נובמבר או קודם לכן. הדבר היה נכון במיוחד בכל הנוגע למניעת תחלואת היילודים: ככל שהחיסון ניתן בשלב מאוחר יותר, כך התינוקות היו לא-מוגנים במהלך שיא עונת השפעת.

לא ברור אם חשש מפני בטיחות החיסונים הוא האחראי לשיעורי החיסון הנמוכים. נושא אחד שמטריד את הנשים הוא העובדה שחלק מהחיסונים כנגד שפעת מכילים תימרסול, חומר משמר המכיל כספית. אין עדות כי הכמות הקטנה של החומר המצויה בחיסון עשויה להזיק, אך עבור נשים מודאגות קיימים חיסונים ללא תימרסול.

מחקר ממשלתי שפורסם לאחרונה לא מצא עדות לסיבוכים לא-שגרתיים בעקבות חיסוני שפעת בנשים הרות בארצות הברית, במהלך עשרים השנים האחרונות. בין תופעות הלוואי הנפוצות נכללות תגובות עוריות באתר ההזרקה, תסמינים דוגמת חום ועייפות, ותגובות אלרגיות קלות. לא היו עדויות שקשרו בין החיסון ובין סיכון מוגבר להפחות או לידת עובר-מת.

Am J Obstet Gynecol 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה