נאונטולוגיה

האם פגים מוקדמים מצויים בסיכון מוגבר להתפתחות אסתמה בהמשך חייהם? (מתוך Pediatrics)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר שבדי חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של ירחון Pediatrics עולה כי פגים הנולדים בשבוע היריון מוקדם מאוד (בין שבוע 23 ו-27) מצויים בסיכון מוגבר להתפתחות אסתמה, לכל הפחות עד לגיל הבגרות המוקדמת. עם זאת, לא כך נמצא עבור פגים הנולדים בשבוע היריון מאוחר יותר.

החוקרים מסבירים כי פגות קשורה בתסמינים דמויי-אסתמה בגילאי הילדות ויתכן גם בגיל ההתבגרות, אם כי הסיכון ארוך הטווח להתפתחות אסתמה אינו ברור. סיכון זה נעשה לדבריהם לרלוונטי יותר ויותר מאחר ושיעור גבוה יותר של הפגים מגיע לגיל המבוגר מבעבר. לפיכך, ביקשו בעבודתם זו לבחון שמא אלו שנולדו בשבוע היריון מוקדם מאוד מצויים בסיכון מוגבר להזדקק לתרופות מרשם לטיפול באסתמה בגיל הבגרות המוקדמת בהשוואה לאלו שנולדים במועד.

במסגרת המחקר, בוצע מעקב אחר כל 622,616 התינוקות שנולדו שלא במסגרת היריון מרובה עוברים בשבדיה בין השנים 1973 ו-1979, וזאת עד לגיל 25.5-35 שנים, במטרה לקבוע שמא נזקקו לתרופות מרשם לטיפול באסתמה בין השנים 2005 ו-2007. לשם כך עשו החוקרים שימוש בנתונים מבתי מרקחת בבתי החולים ומחוצה להם ברחבי שבדיה. אסתמה הוגדרה כצורך במרשם לתכשיר בטא-2-אגוניסט הניתן בשאיפה וכן לגלוקוקורטיקואיד הניתן בשאיפה, או לחילופין לתכשיר נשאף המכיל שילוב של אגוניסט לבטא-2 ותכשיר נוסף המשמש לטיפול בהפרעות חסימתיות של דרכי האוויר.

בהשוואה לבוגרים צעירים אשר נולדו במועד, מצאו החוקרים כי אלו שנולדו בשבוע היריון מוקדם מאוד (23-27 שבועות) היו מצויים בסיכון מוגבר פי 2.4 להזדקק לתרופות מרשם לטיפול באסתמה, לאחר תקנון לערפלנים (95% CI = 1.41-4.06). עם זאת, הם מציינים כי פגות מאוחרת יותר (שבועות 28-32 או 33-36 להיריון) לא הייתה קשורה בסיכון שכזה.

החוקרים טוענים כי עבודתם זו הינה הראשונה בעלת הכוח הסטטיסטי הנדרש בכדי להעריך את הסיכון להתפתחות אסתמה מעבר לגיל ההתבגרות בקרב נבדקים אשר נולדו בשבוע מוקדם מאוד להיריון. לדבריהם, התוצאות מציעות כי פגות מוקדמת מאוד (שבוע 23-27 להיריון), אולם לא כך פגות מאוחרת יותר, קשורה בסיכון מוגבר להתפתחות אסתמה לפחות אל תוך גילאי הבגרות המוקדמת.

בין מגבלות המחקר הנוכחי מזכירים החוקרים את השימוש במרשמי תרופות לטיפול באסתמה כמדד עקיף לאסתמה, וכן את האפשרות של הטיית אבחנה, הערכת גיל ההיריון על סמך דיווח אמהי על מועד הוסת האחרונה, וכן את העובדה כי לא הייתה התייחסות למקרי אסתמה שלא טופלו תרופתית.

לדברי החוקרים, יש צורך בהמשך המחקר בתחום בכדי לאשר ממצאים אלו באוכלוסיות נוספות, וכן על מנת לבאר את המנגנונים הביולוגיים העומדים בבסיס קשר זה. הם מוסיפים כי ההכרה בפגות מוקדמת מאוד כגורם סיכון אפשרי וחשוב להתפתחות אסתמה בהמשך החיים עשויה להוביל לזיהוי וטיפול טובים יותר בקרב אלו הנכללים באוכלוסיה זו במהלך חייהם. לבסוף, הם טוענים כי הכרה זו תעשה חשובה יותר ויותר מאחר וכיום שיעור גבוה יותר של פגים אלו מגיעים לגיל המבוגר.

Pediatrics 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה