נאונטולוגיה

עודכנו ההנחיות לשימוש ב-Ketamine במסגרת פעולות הדורשות סדציה המבוצעות בחדר המיון (מתוך Annals of Emergency Medicine)

מאת ד”ר בן פודה שקד

לראשונה מאז שנת 2004, נוסחו הנחיות עדכניות לשימוש ב-Ketamine במסגרת פעולות הדורשות סדציה ומבוצעות בחדר המיון. על פי ההנחיות, אשר פורסמו בגיליון ינואר של ירחון Annals of Emergency Medicine , הורחבה אוכלוסיית החולים בה ניתן לעשות שימוש ב-Ketamine , הכוללת כעת גם מבוגרים ותינוקות בגילאי 3 עד 12 חודשים.

לצד ההנחיות העדכניות, פורסמו באותו הגיליון גם תוצאותיו של מחקר חדש, שהינו הראשון המשווה בצורה מבוקרת ותוך הקצאה אקראית של החולים את השימוש ב-Ketamine יחד עם Propofol לעומת Propofol בלבד בחדר המיון. לדברי החוקרים, על אף שהשילוב של שני התכשירים יחד לא הביא לירידה בהיארעות של דיכוי נשימתי בהשוואה לשימוש ב-Propofol בלבד, הרי שכן נצפתה שביעות רצון רבה יותר מצד הרופאים, צורך במינון נמוך יותר של Propofol וככל הנראה איכות סדציה טובה יותר.

במחקר זה נכללו ילדים ומבוגרים בריאים אשר עברו פעולה הדורשת סדציה וטופלו לפני הפעולה ב-Fentanyl תוך-ורידי. לאחר מכן, הוקצו אקראית לקבל Ketamine תוך-ורידי במינון 0.5 mg/kg (כך ב-97 חולים), או לחילופין תרופת דמה. מיד לאחר מכן קיבלו החולים Propofol תוך-ורידי במינון 1 mg/kg , עם מינונים נוספים של 0.5 mg/kg על פי הצורך עד להשגת סדציה טובה.

החוקרים מצאו כי ההיארעות של דיכוי נשימתי הייתה דומה בין קבוצת הטיפול המשולב (22%) ובין קבוצת ה-Propofol (28%). בנוסף, בהשוואה לטיפול ב-Propofol בלבד, נמצא כי בקבוצת הטיפול המשולב הרופאים דיווחו על שביעות רצון רבה יותר, ניתן פחות Propofol ונצפתה כנראה מגמה של איכות סדציה טובה יותר.

החוקרים מסכמים כי הוספת מינון תת-דיסוציאטיבי של Ketamine לטיפול ב-Propofol לא הביאה לירידה מובהקת בהיארעות הדיכוי הנשימתי, אולם הייתה קשורה בשביעות רצון רבה יותר של המטפלים וככל הנראה באיכות סדציה משופרת, וכן אפשרה שימוש במינונים נמוכים יותר של Propofol .

לדברי החוקרים, הממצא המפתיע ביותר מבין אלו הייתה שביעות הרצון הרבה יותר בקרב הרופאים בעקבות השימוש ב-Ketamine ו-Propofol . הם טוענים כי שביעות הרצון לא עמדה בקורלציה למדדי הסדציה ולפיכך משקפת מאפיינים של תהליך הסדציה מעבר לעומקה. בין הסיבות האפשריות לכך הם מציעים את הסדציה העקבית יותר (כפי שכבר דווח) ואת העובדה כי היה פחות צורך בטיטרציה של מינוני Propofol נוספים.

באשר להנחיות העדכניות, טוענים המומחים העומדים מאחוריהן כי הגיעה העת לפרסם גירסא עדכנית יותר לאור הכמות הניכרת של מחקרים חדשים ביחס לשימוש ב-Ketamine .

מאז פרסום הגירסא הקודמת של הנחיות אלו, בוצע לדברי החוקרים מחקר רב בקרב מבוגרים אשר טופלו בחדרי מיון, כך שניתן כעת להרחיב את השימוש בתכשיר זה אל מעבר לאוכלוסיה הפדיאטרית. החוקרים מוסיפים כי גוף הראיות כעת תומך בהרחבת השימוש ב-Ketamine גם לילדים קטנים יותר מכפי שהומלץ בעבר (גילאי 3 עד 12 חודשים). בנוסף, כעת ממליצים המומחים כי רופאי חדר המיון יתנו Ketamine בצורה תוך-ורידית ולא תוך-שרירית כאשר הדבר מתאפשר, וכי תרופות מסוימות לא יינתנו בצורה שגרתית במקביל לתכשיר זה.

להנחיות העדכניות

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה