נאונטולוגיה

הפלות טבעיות או לידת עובר מת קשורים לסיכון מוגבר ל-MI בהמשך החיים (מתוך Heart)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של ירחון Heart עולה כי נשים שעברו הפלות טבעיות או ילדו עובר מת נמצאות בסיכון מוגבר ל-MI בהמשך החיים. זאת בניגוד למחקרים קודמים אשר לא הראו קשר ברור בין איבוד הריון לבין סיכון למחלה קרדיווסקולרית בהמשך החיים.

מחקר EPIC או בשמו המלא European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition הוא מחקר פרוספקטיבי מסוג population-based cohort study . המחקר כלל 11,518 נשים בגילאים 35-66 שהיו בהריון בשלב כלשהו בחייהן. החוקרים עקבו אחרי נשים אלה זמן מעקב ממוצע של 10.8 שנים בשאלת התפתחות מחלה קרדיווסקולרית MI או אוטם מוחי.

מתוך הנשים שהשתתפו במחקר 2876 נשים (25%) עברו לפחות הפלה טבעית אחת, 203 (18%) נשים עברו לפחות הפלה מלאכותית אחת, 209 (2%) נשים ילדו עובר מת. הרשומות הרפואיות הראו 82 מקרי MI , ו-112 מקרי אוטם מוחי. לאחר תקנון לגיל, עישון, צריכת אלכוהול, BMI , יחס מותן-אגן, פעילות גופנית, השכלה, מספר הריונות, יתר לחץ דם, עודף שומנים בדם וסכרת, מצאו החוקרים כי כל לידת עובר חי קשורה ליחס סיכון (hazard ratio ) של 2.32 ל-MI (CI 95%, 1.19-4.5). בנוסף, מצאו החוקרים כי 3 או יותר הפלות טבעיות קשורות ליחס סיכון של 8.9 (CI 95%, 3.18-24.90). לאחר תקנון לגורמי סיכון קרדיווסקולריים יחס הסיכון המתוקנן היה 5.06 (CI 95%, 1.26-20.29). לא נמצא קשר משמעותי בין הפלות מלאכותיות לבין MI . כמו כן, לא נמצא קשר משמעותי בין כל סוג של איבוד הריון לבין אוטם מוחי.

החוזק של מחקר זה הוא בכך שהמחקר הוא פרוספקטיבי, בעל מדגם גדול המשקף את האוכלוסיה הכללית, נוכחות נתונים על גורמי סיכון, הענות גבוהה עם כ-90% משתתפות שסיימו את המעקב. הגבלות המחקר הן הערכת יתר אפשרית של עישון, והערכה נמוכה מדי של השכלה ועודף משקל. כמו כן, ככל הנראה מספר ההפלות הטבעיות מוערך נמוך מדי, כיוון שהפלה טבעית יכולה להתרחש מבלי שהאישה יודעת שהיא בהריון.

הסבר אפשרי לתוצאות המחקר הוא שישנם מצבים המציבים את האישה בסיכון מוגבר להפלה טבעית או לידת עובר מת, אשר גם מעלים את הסיכון למחלה לבבית. הסבר אחר הוא שהפלה טבעית יכולה להוביל לזיהומים, שיכולים להיות קשורים למחלה קרדיווסקולרית.

לפי תוצאות מחקר זה נראה כי נשים שעוברות הפלות טבעיות או לידת עובר מת נמצאות בסיכון גבוה יותר באופן משמעותי לפתח MI בהמשך החיים. החוקרים מציינים כי אלה גורמי סיכון קרדיווסקולריים ייחודיים לנשים, אשר יכולים לעזור לזהות נשים בסיכון גבוה לצרכי ניטור וטיפול מניעתי.

Heart 2011;97:49-54

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה