נאונטולוגיה

האם יש הבדלים בין בילירובין ישיר ובילירובין מצומד? (J Ped)

יש להתייחס באופן שונה לרמות בילירובין ישיר ובילירובין מצומד ביילודים, כך מזהירים רופאי ילדים מסן-פרנסיסקו במאמר חדש שפורסם ב-Journal of Pediatrics. ממצאי המחקר מספקים עדות ברורה לכך שגם עליה קלה ברמות בילירובין ישיר אינה-תקינה.

לדברי החוקרים, גם עליה קלה ברמות בילירובין מצומד דורשת בירור, בעוד שעליה קלה בריכוז בילירובין ישיר נפוצה ביילודים רבים בשל טעויות בטכניקה. בילירובין מצומד הוא ספציפי יותר לנוכחות מחלה מאשר בילירובין ישיר.

החוקרים מאמינים כי ישנה עדיפות למדידת בילירובין מצומד על מדידת בילירובין ישיר, ומקווים כי המעבדות ימשיכו להתקדם בכל הנוגע למדידת בילירובין מצומד.

צהבת ביילוד היא תופעה נפוצה, ומופיעה בכשני-שליש מהיילודים. הם כותבים כי ישנו הבדל בין רמות בילירובין ישיר ובילירובין מצומד. במחקר עוקבה רטרוספקטיבי, החוקרים בחנו את הפיזור של רמות בילירובין ישיר ובילירובין מצומד באוכלוסיה בריאה ואת האבחנות שנלוו לרמות המוגברות הללו.

מדגם המחקר כלל 271,186 יילודים שנולדו במועד, בין השנים 1995-2004. כל מדידות בילירובין ישיר ובילירובין מצומד היו זמינות במאגר נתונים והותאמו אל מול האבחנות שניתנו לנבדקים.

החוקרים מסבירים כי במצב תקין, רמת בילירובין מצומד אינה ניתנת למדידה, וכל ריכוז של מעל 0.3 מ”ג לד”ל גבוה בשתי סטיות תקן מהממוצע. אחוזון 99 לבילירובין מצומד הוא 0.5 מ”ג לד”ל ואחוזון 99 לבילירובין ישיר הוא 2.1 מ”ג לד”ל.

על-בסיס הממצאים , החוקרים טוענים כי רמות בילירובין מצומד בטווח 0.5-1.9 מ”ג לד”ל עשויות להעיד על זיהום, אך לעיתים קרובות לא נמצא הסבר לממצאים אלו.

מחלות של הכבד ודרכי המרה נפוצות יותר ככל שרמת בילירובין מצומד גבוהה יותר; עם בילירובין מצומד של 5 מ”ג לד”ל ומעלה, 47% מהיילודים סובלים ממחלה של דרכי המרה ו-43% סובלים ממחלת כבד.

עם רמת בילירובין מצומד בשבועיים הראשונים לאחר הלידה של 0.5-1.9 מ”ג לד”ל, הסבירות למחלה של הכבד ודרכי המרה היא 2.77; הסבירות עולה ל-80.6 עם עליה מתונה בריכוז בילירובין מצומד ל-2.0-4.9 בשבועיים הראשונים לחיים. רק ל-0.3% מהיילודים ערכי בילירובין מצומד בטווח זה וליותר מ-30% יש מחלה נלווית.

עם רמת בילירובין ישיר בשבועיים הראשונים לאחר הלידה בטווח 2.0-4.9 מ”ג לד”ל, הסבירות למחלת כבד ודרכי מרה היא 17.6 וקופצת ל-223 ברמה של 5 מ”ג לד”ל ומעלה.

החוקרים ממליצים לשקול אפשרות של זיהום ביילודים עם רמת בילירובין מצומד של 0.5 מ”ג לד”ל ומעלה, ופחות מ-2 מ”ג לד”ל, מאחר שב-2% מהחולים הללו ישנו זיהום חמור. הם גם ממליצים לעקוב מקרוב אחר חולים אלו ולחזור על בדיקות רמות בילירובין מצומד במטרה להבטיח כי שבו לטווח התקין.

יתרה מזאת, רמת בילירובין מצומד של 2 מ”ג לד”ל ומעלה, מעידה על צורך בהערכה מעמיקה יותר של מערכת הכבד ודרכי המרה.

החוקרים מודים כי מדובר במחקר מוגבל, מאחר שהתבסס על סקירת מאגר נתונים, ועל-כן ייתכן והמסקנות אינן מדויקות לחלוטין.

J Ped. Posted online November 15, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה