נאונטולוגיה

האם יש סכנה בטיפול בנוגדי-פרכוסים בזמן הנקה? (Neurology)

ממחקר חדש עולה כי אין סכנה בנטילת תרופות למניעת פרכוסים בזמן הנקה. הממצאים סותרים חשש קודם, כאשר לא הודגמה השפעה מזיקה עקב נטילת תרופות אלו על האינטליגנציה של ילדים בשלב מאוחר יותר בחייהם.

לדברי החוקרים, זהו המחקר הראשון להערכת ההשפעות של הנקה על התפקוד הקוגניטיבי בילדים לאימהות הנוטלות נוגדי-פרכוסים.  הם לא מצאו השפעה על מנת ההשכלה של הילד בגיל שלוש שנים.

לאור ההשפעות החיוביות המוכרות של הנקה, והעובדה כי מהמחקר עולה כי אין השפעה מזיקה, החוקרים ממליצים לאימהות הנוטלות תרופות אלו להמשיך בהנקה, במידה והן מעוניינות בכך.

מדגם המחקר כלל 309 נשים עם אפילפסיה, ומטרתו הייתה להעריך את ההשפעות ארוכות הטווח של חשיפה תוך-רחמית לתרופות אנטי-אפילפטיות, על התפקוד הקוגניטיבי. מבין אלו, 42% מהנשים הניקו ונטלו תרופה נוגדת-פרכוס אחת.

בגיל שלוש שנים, הילדים עברו מבחנים להערכת רמת האינטליגנציה (IQ). החוקרים לא מצאו הבדלים משמעותיים בציונים בין ילדים שניזונו מהנקה ואלו שלא (99 נקודות לעומת 98 נקודות).

החוקרים מציינים כי הנשים נטלו טיפול ב-Carbamazepine (טגרטול), Lamotrigine (למיקטל), Phenytoin (אפנוטין) או Valproate (ואלפורל) ודרושים מחקרים נוספים להערכת ההשפעה של תרופות נוגדות-פרכוסים אחרות, חדשות יותר.

Valproate עדיין מהווה מקור לדאגה

לפי הנחיות ה-American Academy of Neurology, יש להימנע ממתן Valproate במהלך ההריון בשל הסיכון למומים מולדים וההשפעה על הכישורים הקוגניטיביים. כצפוי, בילדים לאימהות שנטלו Valproate במחקר רמת האינטליגנציה הייתה נמוכה יותר, בין אם ניזונו מהנקה או לאו.

בנוסף, ההנחיות ממליצות כי נשים ימנעו מנטילת יותר מתרופה אחת לטיפול באפילפסיה בזמן ההיריון. טיפול משולב מביא לעליה בסיכון למומים מולדים, בהשוואה לטיפול מונותרפי. תרופות נוגדות-פרכוס רבות חוצות את השלייה או מגיעות לחלב שד בריכוזים מדידים.

מדובר בסוגיה שלא נבחנה לעומק..

מומחים שהתייחסו למחקר ציינו כי מדובר במחקר בודד עם גודל מדגם מוגבל, שבחן ארבע תרופות בלבד. לא נבדקו הרמות בדם באם או בילד. החוקרים מודים כי דרושה עבודה נוספת לאישור הממצאים והרחבת התוצאות לתרופות אחרות.

Neurology. 2010;75:1954-1960

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה