נאונטולוגיה

בדיקת MRI מוקדמת לניבוי התוצאות המוטוריות לאחר שבץ איסכמי ביילודים / סקירתו של ד”ר ברנרד ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה

בדיקת MRI בשלב מוקדם לאחר שבץ איסכמי עורקי ביילודים מסייעת בניבוי מדויק של התוצאות המוטוריות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש. העדר מעורבות של המסילה הקורטיקוספינאלית מלווה בהתפתחות מוטורית תקינה בלמעלה מ-90% מהמקרים, ואילו בנוכחות מעורבות של המסילה הקורטיקוספינאלית במרבית המקרים צפויה המיפלגיה מולדת.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את המתאם בין נתוני הדמיה מוקדמים ובין התוצאות המוטוריות במדגם גדול והומוגני של יילודים עם שבץ איסכמי עורקי, שאובחן במהלך 29 הימים הראשונים לחייהם.

מדגם המחקר כלל 100 ילדים עם שבץ איסכמי עורקי במהלך 29 הימים הראשונים לחייהם. החוקרים בחנו את תוצאות בדיקות ה-MRI שנערכו במהלך 28 הימים הראשונים לחייהם של 80 יילודים שנבדקו בגיל שנתיים. הם העריכו את הקשר בין מיקום האוטם ומעורבות המסילה הקורטיקוספינאלית והתוצאות המוטוריות.

החוקרים זיהו 73 אוטמים עם מעורבות בטריטוריה של ה-MCA (Middle Cerebral Artery). מבין אלו, ב-50 מקרים מדובר היה באוטמים שטחיים, תועדו חמישה מקרים של אוטמים עמוקים וב-18 מקרים אוטמים מעורבים. מעורבות של המסילה הקורטיקוספינאלית תועד ב-24 מקרים. 19 חולים עם אוטמים ב-MCA (26%) פיתחו המיפלגיה. אוטמים מעורבים ומעורבות מסילה קורטיקוספינאלית זוהו כגורמים מנבאים מאוד התפתחות המיפלגיה. מנגד, 88% מהילדים עם אוטם מבודד שטחי של ה-MCA לא סבלו ממוגבלות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מממצאי המחקר עולה כי בדיקת MRI בשלב מוקדם לאחר שבץ איסכמי עורקי ביילודים מסייעת בניבוי התוצאות המוטוריות. בהעדר מעורבות של המסילה הקורטיקוספינאלית צפויה התפתחות מוטורית תקינה ב-94% מהמקרים ואילו בנוכחות מעורבות של המסילה ב-66% מהמקרים צפויה המיפלגיה מולדת.

PEDIATRICS Vol. 126 No. 4 October 2010, pp. 912-918

הערות עורך:

בשנים האחרונות אנו מוצאים דרכים חדשות להשתמש במידע הנובע מביצוע MRI לילודים בעיקר על מנת להשליך על הפרוגנוזה של הילודים לטווח ארוך. מחקר זה מוצא ממצאים פרוגנוסטיים חדשים לגבי התפתחות אוטם עורקי במח.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה