נאונטולוגיה

האם משך שלב הלידה הראשון משפיע על תוצאות הלידה? (מתוך Obstetrics & Gynecology)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון נובמבר 2010 של ה- Obstetrics & Gynecology, עולה כי נמצא קשר בין שלב ראשון מאורך בלידה ובין עלייה בסיכוי לניתוח קיסרי וכוריואמניוניטיס. עם זאת, הארכת שלב הלידה הראשון לא נקשרה לעלייה בתחלואת הילודים.

מטרת המחקר הייתה לבחון האם קיים קשר בין שלב ראשון מאורך של הלידה ובין סיבוכים אימהיים ונאונטליים.

זהו מחקר רטרוספקטיבי שכלל 10,661 נשים שילדו לראשונה בשנים 1990-2008, לאחר הריון מלא של עובר אחד. במחקר לא נכללו נשים שעברו זירוז לידה, ניתוח קיסרי בשל אינדיקציות עובריות במהלך השלב הראשון של הלידה, או הריונות עם עוברים בעלי מומים מולדים ידועים. החוקרים חילקו את הנשים ל-3 קבוצות על סמך משך השלב הראשון של הלידה: פחות מהאחוזון ה-5, באחוזונים 5-95, וגבוה מהאחוזון ה-95.

החוקרים מדווחים כי חציון משך שלב הלידה הראשון היה 10.5 שעות. גורמי סיכון להארכת השלב הראשון של הלידה כללו הרדמה אפידורלית, עובר בתנוחת Occiput posterior, ומקרוזומיה.

מתוצאות המחקר עולה כי בהשוואה לנשים עם שלב לידה ראשון שארך 2.8-30 שעות (אחוזונים 5-95), לנשים עם שלב לידה ראשון ארוך מ-30 שעות (מעל האחוזון ה-95) נצפה סיכוי גבוה יותר ללידה בניתוח קיסרי (OR 2.28, 95% CI 1.92-2.72), וכן סיכוי גבוה יותר לכוריואמניוניטיס (OR 1.58, 95% CI 1.25-1.98). בין הסיבות לניתוח קיסרי במחקר מציינים החוקרים עצירה בפתיחה או בירידת העובר, וכן כישלון ניסיונות ללידה מכשירנית, צניחת חבל טבור, דימום, מצג העובר וכוריואמניוניטיס.

במחקר לא נצפו הבדלים בין הקבוצות בשיעור החתכים הפרינאלים, דימום לאחר הלידה ואנדומיומטריטיס.

בנוסף נמצא קשר בין שלב לידה ראשון ארוך מ-30 שעות ובין סיכוי גבוה יותר לאשפוז של הילוד ביחידה לטיפול נמרץ נאונטלי (OR 1.53, 95% CI 1.18-1.97), אך החוקרים מציינים כי פרט לכך, הארכת השלב הראשון של הלידה לא נקשרה לתחלואה נאונטלית אחרת.

לאור התוצאות מסכמים החוקרים כי נמצא קשר בין שלב ראשון מאורך של הלידה ובין עלייה בסיכוי לניתוח קיסרי ולכוריואמניוניטיס, אך לא לעלייה בתחלואת הילודים. הם מדגישים כי על אף העלייה בסיכוי לניתוח קיסרי, מרבית הנשים עם שלב ראשון מאורך של הלידה עדיין ילדו בלידה ווגינלית.

Obstet Gynecol. 2010;116:1127-1135

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה