נאונטולוגיה

כלבים מגנים על ילדים בסיכון לאקזמה (Journal of Pediatrics)

בחירת חיית המחמד המשפחתית עשויה להשפיע על הסיכון לאקזמה בילדים בסיכון גבוה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש .

ילדים צעירים שהיו אלרגיים לכלבים וחיו בבתים עם כלבים היו בסיכון נמוך יותר לפתח אקזמה, בהשוואה לילדים אלרגים ללא חיות המחמד הללו. ילדים עם אלרגיה לחתולים שמשפחתם החזיקה חתול, היו בסיכון גבוה בהרבה לאקזמה, בהשוואה לילדים אלרגיים שחיו בבתים ללא חתולים.

בשורה התחתונה, המסר הוא כי כלבים עשויים לשמש חיות מחמד טובות יותר מחתולים במקרים בהם המטרה היא להפחית את הסיכון של ילדים בסיכון גבוה לפתח אקזמה. בילדים בסיכון גבוה בשל סיפור משפחתי של אסתמה, אלרגיות, או אקזמה, ייתכן כי יש לקחת בחשבון את הממצאים הללו.

החוקרים מדווחים כי 10-20% מהתינוקות והילדים הצעירים מפתחים אקזמה, מחלת עור המתאפיינת באזורי דלקת וגרד של העור. בדומה לאסתמה ואלרגיות, אקזמה הינה הפרעה אטופית, כלומר, קיים קשר הדוק עם רגישות-יתר לאלרגנים.

היסטוריה משפחתית של אלרגיה הינה גורם מנבא משמעותי להופעת אקזמה בילדים. כרבע מהילדים לאימהות הסובלות מאלרגיה יפתחו אקזמה. תגובות אלרגיות למוצרי מזון מסוימים, בעיקר ביצים, מהוות גורם מנבא משמעותי לשאלה אם ילד יפתח אקזמה, אך ההשפעה של אלרגנים שאינם מזונות, דוגמת בעלי חיים, אינה ברורה.

החוקרים עקבו אחר 636 ילדים בסיכון גבוה לפתח אסתמה, אלרגיה, או אקזמה מהלידה ועד לגיל ארבע. הילדים נכללו במחקר גדול יותר שבחן את ההשפעה של זיהום אוויר על אלרגיות בילדים.

החוקרים ערכו בדיקות ל-17 אלרגיות בכל שנה, מגיל שנה עד גיל ארבע, והוריהם השלימו שאלונים שנתיים.

כאשר החוקרים בחנו אילו ילדים פיתחו אקזמה עד גיל 4, הם מצאו כי ילדים שהיו אלרגיים לכלבים היו בסיכון נמוך יותר לפתח אקזמה במידה וחיו בבתים בהם גידלו כלבים במהלך השנה הראשונה לחייהם. ילדים עם אלרגיה לכלבים שלא החזיקו בכלב היו בסיכון גבוה פי ארבע לפתח אקזמה, בהשוואה לילדים אלרגיים ללא כלבים.

בהשוואה לילדים שהתגוררו עם כלבים, ילדים שהיו חיוביים לאלרגיה לחתולים לאחר גיל שנה היו בסיכון גבוה פי 13 לפתח אקזמה עד גיל ארבע במידה והתגוררו עם חתול במהלך השנה הראשונה לחייהם. מגורים עם כלב סיפקו הגנה מסוימת בילדים שלא היו אלרגיים לכלבים, אם כי ההשפעה לא הייתה מובהקת סטטיסטית.

החוקרים אינם יודעים להסביר כיצד מגורים עם כלבים מספקים הגנה על ילדים בסיכון לפתח אקזמה. מומחים בתחום קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Journal of Pediatrics, September 2010; online edition

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה