נאונטולוגיה

חיסון ה-DTaP בגיל הילדות המוקדמת אינו קשור בסיכון מוגבר לפרכוסים תוך שלושה ימים מקבלתו (מתוך Pediatrics)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יולי של ירחון Pediatrics עולה כי אין סיכון מוגבר לפרכוסים בשלושת הימים לאחר קבלת חיסון משולב נגד דיפטריה, טטנוס ושעלת (Diphteria-Tetanus-acellular Pertussis, DTaP) בגיל הילדות המוקדמת.

החוקרים מסבירים כי קבלת החיסון מסוג Diphteria-Tetanus-Whole cell Pertussis (DTP) קשור בסיכון לפרכוסים, וכי עד כה רק מספר מוגבל של מחקרים מבוססי-אוכלוסיה בוצעו במטרה לבחון את הסיכון לפרכוסים בעקבות קבלת חיסון מסוג DTaP.

במחקר הנוכחי ביצעו החוקרים ניתוחים סטטיסטיים מסוג Risk-interval cohort ומסוג Self-controlled case series (SCCS) למידע ממוחשב אודות ילדים המשתייכים לאחד משבעה ארגונים בריאותיים המשתתפים במאגר ה-Vaccine Safety Datalink (VSD) בין השנים 1997 ו-2006. קריטריוני ההכללה כללו גיל בין 6 שבועות ו-23 חודשים והיעדר מתן חיסון DTP במהלך תקופת המעקב. פרכוסי חום ופרכוסים שאינם בעת מחלת חום נקבעו על פי הקריטריונים האבחנתיים של ה-ICD-9-CM בחולים מאושפזים או כאלו אשר נבדקו בחדרי מיון.

פרק זמן של ארבעה ימים לאחר כל מנת DTaP הוגדר מראש כתקופת החשיפה, ויתר פרקי הזמן של התצפית מעבר לימים אלו הוגדרו כתקופות ללא חשיפה. החוקרים ביקשו להשוות את היארעות הפרכוסים בין העוקבה החשופה לעוקבת שאינה חשופה תוך שימוש בשיטת Risk-interval cohort, וכן להשוות את היארעות הפרכוסים באותו חולה בין תקופות החשיפה לתקופות ללא חשיפה בשיטת ה-SCCS.

החוקרים מדווחים כי מבין 433,654 ילדים, נרשמו 7,191 אירועי פרכוס, עם יחס שיעור היארעות מתוקנן לפרכוסים בין כל מינוני החיסון של 0.87 (על פי ניתוח העוקבות) ו-0.91 (על פי ניתוח ה-SCCS). לדבריהם, לא נצפה סיכון מוגבר לפרכוסים לאחר קבלת חיסון DTaP בקרב ילדים בגילאי 6 שבועות עד 23 חודשים. יש בממצאים אלו משום ראיות מרגיעות ביחס לבטיחות של חיסון ה-DTaP ופרכוסים, הם טוענים.

בין מגבלות המחקר מזכירים החוקרים את השימוש בנתונים ממוחשבים אודות חיסונים, הערכת פרכוסים רק בקרב חולים אשר נבדקו בחדר מיון או אושפזו, וכן זיהוי לא מלא של פרכוסי חום.

לטענת החוקרים, מחקרם זה הינו המחקר הגדול ביותר המבוסס-אוכלוסיה שנערך עד כה מאז קבלת האישור לביצוע החיסונים הבוחן את הקשר בין פרכוסים ובין חיסון ה-DTaP. לדבריהם, חששות ביחס לבטיחות חיסון ה-DTP הביאו לירידה באמון הציבור בחיסונים, דבר שהשפיע על תוכניות החיסונים ככלל. השימוש ב-DTaP החליף את השימוש בחיסון ה-DTP בארצות הברית, הם מוסיפים. לטענתם, ממצאי מחקרם זה מספקים כאמור ראיות מרגיעות לפיהן החיסון אינו קשור באירועי פרכוס חריפים והינו לפיכך בטוח לחיסון השגרתי בגילאי הילדות המוקדמת.

Pediatrics 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה