נאונטולוגיה

האם ילדים שנולדו לאחר הפריית מבחנה עלולים לסבול מסיכון מוגבר לממאירות? (מתוך Pediatrics)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-19 ביולי 2010 ב-Pediatrics, עולה כי בקרב ילדים שנולדו לאחר הפריית מבחנה נצפה סיכון מוגבר לממאירות.

זהו מחקר שוודי, שהינו מחקר המשך של מחקר קודם אשר פורסם בשנת 2005, ומצא קשר בין לידה לאחר הפריית מבחנה ובין סיכון מוגבר לממאירות בילדות, אם כי ללא מובהקות סטטיסטית. החוקרים מסבירים כי המחקר הקודם כלל פחות משתתפים ומשך מעקב קצר יותר.

קבוצת המחקר כללה 26,692 ילדים שנולדו לאחר הפריית מבחנה בשנים 1982-2005, וקבוצת הביקורת כללה 2.4 מיליון ילדים שנולדו לאחר הריון ללא הפריית מבחנה בשנים אלו. תוך שימוש ברישום הסרטן השוודי, השוו החוקרים את שיעור הסרטן בין הילדים בשתי הקבוצות לאחר תקנון לשנת הלידה.

מתוצאות המחקר עולה כי בקבוצת הפריית המבחנה נצפו 53 מקרי סרטן, לעומת 38 מקרי סרטן שהיו צפויים בקבוצה זו. הערכת הסיכון הכוללת לממאירות (total cancer risk estimate) בקבוצה זו הייתה 1.42 (95% CI 1.09-1.98, p=0.01).

מקרי הסרטן בקבוצת הפריית המבחנה כללו 18 ממאירויות המטולוגיות, מתוכן 15 מקרי לויקמיה לימפובלסטית חריפה, 15 גידולים של מערכת העצבים המרכזית, מתוכם 7 מקרי אסטרוציטומה, 2 מקרי רטינובלסטומה, ו-6 מקרי Langerhans cell histiocytosis.

לדברי החוקרים, קיימת מחלוקת בנוגע להגדרת Langerhans cell histiocytosis כממאירות, וקיים מעט מידע בספרות על האפידמיולוגיה של המחלה. הם מוסיפים כי לאחר שהוציאו מניתוח הנתונים את הילדים שחלו ב- Langerhans cell histiocytosis, ירד הסיכון ל-1.34, אך נותר מובהק סטטיסטית.

החוקרים מציינים כי נצפו הבדלים בין האימהות שעברו הפריית מבחנה לעומת האימהות לילדים בקבוצת הביקורת, ביניהם גיל אימהי גבוה יותר, היריון ראשון בשכיחות גבוהה יותר, שיעור עישון נמוך יותר, ומדד מסת גוף גבוה בשכיחות רבה יותר. לאחר תקנון למשתנים אלו, לא נצפה הבדל בסיכון המוערך לממאירות של הצאצאים.

עם זאת, החוקרים מדווחים כי נמצא קשר בין מאפיינים נאונטאליים ובין הסיכון לממאירות, ומפרטים כי נצפה קשר בין לידה מוקדמת, משקל לידה של 4.5 ק”ג ומעלה, וציון אפגר נמוך, ובין סיכון מוגבר לממאירות.

החוקרים מדגישים כי הסיכון של ילד שנולד לאחר הפריית מבחנה לפתח ממאירות הוא נמוך. להערכתם, הסיכון המוגבר לסרטן אינו נובע מהפריית המבחנה עצמה. הם משערים כי ייתכן ולנשים העוברות הפריית מבחנה יש מאפיינים מסוימים שעלולים להגביר את הסיכון לממאירות בצאצאים, או שסיבוכים פרינטאלים הכרוכים בהפריית מבחנה, עלולים להסביר סיכון זה. ואכן, הן בעבודות קודמות והן במחקר הנוכחי נמצא קשר בין משקל לידה גבוה או אספיקציה נאונטאלית ובין סיכון מוגבר לממאירות.

Pediatrics. 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • אקופונקטורה עשויה לשפר איכות שינה בחולים עם מחלת פרקינסון (JAMA Netw Open)

    אקופונקטורה עשויה לשפר איכות שינה בחולים עם מחלת פרקינסון (JAMA Netw Open)

    במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open מדווחים חוקרים מסין על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אקופונקטורה הובילה לשיפור משמעותי באיכות השינה בחולים עם מחלת פרקינסון, עם תועלת אשר נותרה לאורך עד שמונה שבועות. המחקר החד-מרכזי הינו מחקר אקראי, כפל-סמיות, שנערך בין פברואר 2022 ועד פברואר 2023. המשתתפים גויסו ממרפאת פרקינסון המסונפת לאוניברסיטה במידה […]

  • טיפול אנטיביוטי אמפירי פומי מול תוך-ורידי בילדים ובני נוער עם זיהומי עצם ופרק: מחקר ארצי מבוקר עם הקצאה רנדומלית מדנמרק (The Lancet)

    טיפול אנטיביוטי אמפירי פומי מול תוך-ורידי בילדים ובני נוער עם זיהומי עצם ופרק: מחקר ארצי מבוקר עם הקצאה רנדומלית מדנמרק (The Lancet)

    מחקר ארצי מבוקר עם הקצאה רנדומלית שנערך בדנמרק בין השנים 2020-2023 ופורסם לאחרונה בLANCET לבריאות הילד והמתבגר, בדק את יעילות ובטיחות התחלת טיפול אנטיביוטי פומי מול התחלת טיפול אנטיביוטי תוך-ורידי בילדים ובני נוער עם זיהומי עצם/פרק לא מסובכים. ד"ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את המחקר ומוסיף מהערותיו.

  • החשיבות הפרוגנוסטית של כאבי עצמות בגברים עם סרטן ערמונית גרורתי (JAMA Netw Open)

    החשיבות הפרוגנוסטית של כאבי עצמות בגברים עם סרטן ערמונית גרורתי (JAMA Netw Open)

    בגברים עם סרטן ערמונית גרורתי ורגיש להורמונים עם כאב גרמי בעת האבחנה תועדו שיעורי הישרדות נמוכים יותר משמעותית, בהשוואה לאלו ללא כאבי עצמות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סרטן ערמונית לעיתים קרובות שולח גרורות לעצמות, עם התפתחות כאב וירידה באיכות החיים של החולים. בעוד שהקשר […]

  • מה בין יתר לחץ דם אימהי ובין הסיכון לפזילה בילדים? (JAMA Netw Open)

    מה בין יתר לחץ דם אימהי ובין הסיכון לפזילה בילדים? (JAMA Netw Open)

    בילדים לאימהות עם יתר הפרעת יתר לחץ דם בהיריון (Hypertensive Disorder in Pregnancy) ייתכן סיכון מוגבר להפרעת עיניות נפוצות, כולל פזילה, פזילה החוצה לסירוגין ואקסופוריה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. קדם-רעלת היריון ולחץ דם שאינו מאוזן היטב עלולים להיות מלווים בסיכון הגדול ביותר להפרעות אלו. מחקר העוקבה כלל 3,117 […]

  • פרפור פרוזדורים מלווה בסיכון מוגבר לדמנציה בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    פרפור פרוזדורים מלווה בסיכון מוגבר לדמנציה בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הופעה חדשה של פרפור פרוזדורים מלווה בסיכון גבוה יותר משמעותית לדמנציה מכל-סיבה בחולים עם סוכרת מסוג 2. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הצביעו על קשר אפשרי בין פרפור פרוזדורים ובין דמנציה במגוון אוכלוסיות, אך אין מידע […]

  • טיפול ב-Filgotinib מפחית שיעורי כשלון טיפול כנגד דלקת ענביה (JAMA Ophthalmology)

    טיפול ב-Filgotinib מפחית שיעורי כשלון טיפול כנגד דלקת ענביה (JAMA Ophthalmology)

    במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Ophthalmology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר אקראי חדש בשלב 2, מהן עולה כי Filgotinib, מעכב Janus Kinase-1, הינו טיפול יעיל ונסבל היטב ומפחית את שיעורי כשלון טיפולים כנגד דלקת ענביה פעילה שאינה על-רקע זיהומי. מחקר HUMBOLDT הינו מחקר בשלב 2, אקראי, שכלל משתתפים מ-26 מרכזים משבע מדינות להערכת היעילות והבטיחות […]

  • ירידה בסיכון להתפתחות Long COVID מתחילת המגפה (N Engl J Med)

    ירידה בסיכון להתפתחות Long COVID מתחילת המגפה (N Engl J Med)

    הסיכוי להתפתחות Long COVID פחת משמעותית מתחילת המגפה, ממצאים המספקים זיק של תקווה וסימן להתקדמות במאבק כנגד הנגיף, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine. החוקרים כותבים כי הירידה הנ”ל נובעת מהפצת החיסונים ושינויים בנגיף עצמו. במקרים של Long COVID החולים סובלים מתסמינים לאורך חודשים או שנים לאחר הזיהום […]

  • מינון מופחת של Edoxaban מפחית סיכון לדימום בקשישים עם פרפור פרוזדורים (JAMA Cardiology)

    מינון מופחת של Edoxaban מפחית סיכון לדימום בקשישים עם פרפור פרוזדורים (JAMA Cardiology)

    הפחתת מינון Edoxaban ל-30 מ”ג בחולים בגילאי 80 שנים ומעלה עם פרפור פרוזדורים עשוי להפחית את הסיכון לאירועי דמם מג’ורי, ללא עליה בסיכון לאירועים איסכמיים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Cardiology. החוקרים השלימו מחקר כפל-סמיות שכלל 21,105 חולים עם פרפור פרוזדורים. בניתוח המשני נכללו קרוב ל-3,000 מבוגרים בגילאי 80 שנים ומעלה, […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי העניק מעמד סקירה מועדפת ל- Crinecerfont לטיפול בהיפרפלזיה מולדת של האדרנל (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי העניק מעמד סקירה מועדפת ל- Crinecerfont לטיפול בהיפרפלזיה מולדת של האדרנל (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) העניק מעמד סקירה מועדפת (Priority Review) לבחינת שתי בקשות להערכת Crinecerfont לטיפול במקרים של היפרפלזיה מולדת של האדרנל (Congenital Adrenal Hyperplasia). הטיפול ב- Crinecerfont קיבל בעבר מעמד של תרופה יתומה ממנהל המזון והתרופות האמריקאי במרץ 2019. מנתונים משני מחקרים שפורסמו בעבר עולה כי Crinecerfont, תכשיר סלקטיבי המכוון […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה