נאונטולוגיה

האם הפריה חוץ גופית קשורה בסיכון מוגבר להתפתחות מומים מולדים? (מתוך כנס European Society of Human Genetics)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר יוצג בכנס השנתי של ה-European Society of Human Genetics עולה כי מעט יותר מ-4% מתינוקות הנולדים בעקבות טכנולוגיות לשיפור הפוריות כגון הפריה חוץ גופית (In-vitro fertilization, IVF) עלולים לסבול ממומים מולדים, ובהם מומי לב ומומים במערכת האורו-גניטלית. עם זאת, מומחים אמריקאים מבהירים כי סיכונים אלו אינם גבוהים במידה רבה מאלו הצפויים באוכלוסיה הכללית, וכי הינם נמוכים מאלו שדווחו במחקרים קודמים של תינוקות שנולדו בעקבות טיפולי פוריות.

החוקרים ביקשו לבחון את השיעור של מומים מולדים מאג’וריים ומינוריים בקרב 15,162 לידות מ-33 מרפאות פוריות בצרפת. ההורים ורופאי הילדים נתבקשו למלא שאלונים ביחס למצבו הבריאותי של הילד, ומידע זה הושווה לנתונים ממאגרים לאומיים וממחקרים קודמים. הילדים שנכללו במחקר נולדו בעקבות IVF ו/או Intracytoplasmin sperm injection (ICSI).

החוקרים מציינים כי המומים המולדים המאג’וריים שנצפו כללו מומי לב ומומים של המערכת האורו-גניטלית כגון היפוספדיאס. עשרה מהילדים סבלו מהפרעות גנטיות, לרבות שישה עם תסמונת Beckwith-Weidemann. כמו כן, חמישה ילדים סבלו מרטינובלסטומה דו-צדדית.

החוקרים מוסיפים כי התינוקות שנולדו בעקבות שימוש בטכנולוגיות לשיפור הפוריות הראו שיעור גבוה פי 5 של מומים מולדים מינוריים, כגון אנגיומות אשר הופיעו פי שניים בבנות לעומת בנים. לדברי החוקרים, לא ברור לחלוטין אם מומים מולדים או הפרעות גנטיות נובעים מהשימוש בטכנולוגיות לשיפור הפוריות או לחילופין מהגורם שהביא לפגיעה בפוריות מלכתחילה. הם מתעתדים לערוך מחקרי המשך בשאלה זו.

מומים מולדים מאג’וריים היו שכיחים יותר בקרב ילדים שנולדו במשקל לידה נמוך, אולם לא כך היה בקרב אלו שנולדו לפני המועד. בנוסף, גיל ההורים בעת ההפרייה לא השפיע אף הוא על שיעור המומים המולדים.

גנטיקאית קלינית שהשתתפה בעריכת המחקר טוענת כי על רופאי הפוריות להיות מודעים לסיכון המוגבר להפרעות ב-Imprinting ולמומים מאג’וריים על מנת להשיב לשאלותיהם של הזוגות המטופלים על ידם בצורה המדויקת ביותר. לדבריה, תוצאותיהם אלו אינן שונות במידה ניכרת מאלו של האוכלוסיה הכללית ולפיכך הינן למעשה מרגיעות המידת מה, מאחר ומחקרים קודמים הראו סיכון מוגבר יותר למומים מולדים מאג’וריים, סביב 9-11%.

מומחה בתחום אשר נתבקש להגיב לפרסום הדברים טוען כי יש צורך במידע נוסף בטרם ניתן יהיה להסיק מסקנות כלשהן ביחס לסיכונים הקשורים בטכנולוגיות לשיפור הפוריות. לדבריו, שיעור ההריונות מרובי העוברים הינו גבוה יותר בעקבות טיפולי פוריות, וכי אלו הראשונים מראים שיעורים גבוהים יותר של מומים, דבר שעלול היה להשפיע על התוצאות. בנוסף, הוא מסביר כי לא כל המומים המולדים נחשבים לרציניים, כמו לדוגמא אנגיומה, שהינה מום מינורי ועשויה להיעלם מעצמה

מתוך הכנס השנתי של ה-European Society of Human Genetics שנערך בשבדיה בחודש יוני 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה