נאונטולוגיה

תוצאות טובות יותר לתינוקות של אמהות עם פקיעה מוקדמת של קרומי שק מי השפיר אשר נולדים לאחר שבוע 34 להיריון (מתוך כנס American Congress of Obstetricians and Gynecologists)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי ה-58 של ה-American Congress of Obstetricians and Gynecologists (ACOG) עולה כי מלבד תחלואה נלווית פחותה יותר, תינוקות לאמהות הסובלות מפקיעה מוקדמת של קרומי שק מי השפיר (Premature rupture of the membranes, PROM) אשר נולדים לאחר שבוע 34 להיריון מבלים פחות ימים בפגיה (Neonatal intensive care unit, NICU) בהשוואה לאלו הנולדים לפני שבוע 34 להיריון.

לדברי החוקרים, נמצא כי 95% מכל הסיבוכים של PROM התרחשו לפני שבוע 34 להיריון. לאחר 35 שבועות להיריון, רק תינוק אחד סבל מסיבוך, והמדובר היה במצוקה נשימתית המצריכה טיפול בסורפקטנט.

במחקר עוקבה רטרוספקטיבי זה, אספו החוקרים מידע אודות 195 הריונות עם PROM שאינם מרובי עוברים אשר נרשמו בין השנים 2003 ו-2009 והתרחשו בשבוע 32 עד 37 להיריון. החוקרים התאימו מידע אודות הלידה והטיפול בפגיה ואספו מידע ביחס לסיבוכים, כגון Broncopulmonary Dysplasia (BPD), תסמונת מצוקה נשימתית, צורך בטיפול בסורפקטנט, Necrotizing Enterocolitis (NEC), רטינופתיה של פגות, דימום תוך-חדרי, DIC ואלח דם המוכח בתרביות.

מדד התחלואה המשולב הוגדר כהיארעות של אחד הסיבוכים האמורים לכל הפחות. החוקרים ריבדו את מדד התחלואה המשולב ואת משך השהות בפגיה על פי שבוע ההיריון.

החוקרים מדווחים כי כל התינוקות שנולדו לפני שבוע 33+6 בילו למעלה מחמישה ימים בפגיה. לדבריהם, רק תינוק אחד מבין 53 (1.9%) אשר נולדו בין שבוע 34 ו-34+6 להיריון בילה פחות מחמישה ימים בפגיה. לעומת זאת, 53.1% מהתינוקות שנולדו בין שבוע 35 ו-35+6 ו-90% מאלו שנולדו בשבוע 36 עד 36+6 בילו פחות מחמישה ימים בפגיה.

כשניתחו החוקרים את מדד התחלואה המשולב על פי עקומת Receiver operating characteristic curve, מצאו כי 95% מכלל התחלואה המשולבת של התינוקות ניתנים היו למניעה על ידי לידה לאחר שבוע 34+1 להיריון.בנוסף, משך השהות בפגיה ירד אף הוא, מממוצע של 14.8 ימים בשבוע 34 ל-4.5 ימים בשבוע 35  להיריון (p<0.0001).

החוקרים מכירים בכך שממצאיהם אלו מתקפים את מה שהפך לדבריהם לטיפול המקובל במרבית לידות ה-PROM בארצות הברית, יילוד בשבוע 34 להיריון.

בו בזמן, טוען מומחה בתחום אשר נתבקש להתייחס לפרסום הדברים כי השאלה האם ליילד תינוק עם Premature PROM הינה פעמים רבות החלטה שצריכה להתבסס על יכולתה של הפגיה במרכז רפואי זה או אחר לטפל בסיבוכים האפשריים. בתלות באוכלוסיה ובניסיון הצוות המטפל באותו מרכז רפואי, הוא מסביר, ההנחיות בדבר המועד המיטבי ליילוד היריון עם Premature PROM תהיינה שונות. לדבריו, קבלת ההחלטה לעקוב שמרנית או לחילופין ליילד תינוק במקרים של Preterm PROM הינה משום משחק איזון עדין המתבסס על שיקול הדעת הקליני ועל תקשורת טובה בין המומחה להיריון בסיכון גבוה ובין רופאי הילדים בפגיה.

המומחה מוסיף כי יש לזכור שיש בקרע של הממברנות משום שעון מתקתק, כשכל יום נוסף להיריון הינו יום בה מצויה האם בסיכון לפתח זיהום תוך-רחמי, אשר לו ייתכנו סיבוכים הן עבורה והן עבור התינוק.

מתוך הכנס השנתי ה-58 של ה-American Congress of Obstetricians and Gynecologists (ACOG) שנערך בחודש מאי 2010 בסן-פרנסיסקו, קליפורניה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה