נאונטולוגיה

סיכון מוגבר למצג עכוז בנשים הרות עם סיפור קודם של מצג עכוז (BJOG )

בנשים עם סיפור קודם של מצג עכוז קיים סיכון מוגבר להישנות מצג עכוז בהריונות הבאים, כך מדווחים חוקרים מאוסטרליה במאמר חדש שפורסם במהדורת מאי של BJOG.

החוקרים מציינים כי בנשים לאחר ניתוח קיסרי בעברן קיים סיכון מוגבר למצג לא-מתאים (Malpresentation) בהריונות הבאים והם משערים כי במקרים רבים מצג עכוז היווה את הסיבה לניתוח קיסרי.

החוקרים ביקשו לקבוע את הסיכון למצג עכוז ושיעורי ההישנות של מצג עכוז. מדגם המחקר כלל 113,854 נשים עם שתי לידות ו-21,690 עם שלוש לידות, בין השנים 1994 ועד 2002 . כל הלידות היו של עובר יחיד, לאחר 37 שבועות היריון ומעלה.

שיעור מצגי עכוז עמד על 4.2 ל-100 לידות בהיריון הראשון, 2.5 ל-100 לידות בהיריון שני, ו-2.2 ל-100 לידות בהיריון שלישי.

עם זאת, לאחר לידת עכוז אחת, שיעורי ההישנות בהיריון שני עמדו על 9.9% (סיכון יחסי של 4.4). בקרב נשים עם שתי לידות עכוז, הסיכון להישנות בהיריון השלישי הגיע ל-27.5% (סיכון יחסי של 13.9).

14% מהתינוקות במצג עכוז בהיריון הראשון נולדו בלידה נרתיקית. שיעור זה עלה ל-23% כאשר מצג עכוז הראשון היה בהיריון השני ול-54% במידה ומצג עכוז שני אירע לאחר לידה נרתיקית קודמת. אולם במקרים בהם נערך ניתוח קיסרי בשל לידת עכוז, ניתוח קיסרי בוצע בשנית ב-99% מהמקרים של לידת עכוז שנייה.

שליית פתח בהיריון ראשון או שני, ו/או מום מולד בהיריון שני היו גורמי הסיכון המשמעותיים ביותר להישנות מצג לא-מתאים. גורמים אחרים כללו משקל לידה ביחס לגיל היריון, גיל אם וסוכרת אימהית.

החוקרים כותבים כי הסיכון המוגבר להישנות מצג עכוז עשוי להצדיק ניטור תחת בדיקת אולטרה-סאונד לזיהוי הישנות מצג עכוז בהריונות במועד עם היסטוריה של מצג עכוז.

BJOG2010;117:830-836

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה