נאונטולוגיה

הערכת הפרוגנוזה ארוכת הטווח של ילדים עם תסמיני אסתמה לפני גיל בית-ספר (מתוך The Journal of Allergy and Clinical Immunology)

ממחקר חדש עולה כי מדד סיכון המבוסס על שמונה מדדים קליניים זמינים בזמן הופעת תסמינים דמויי-אסתמה בילדים לפני גיל בית-ספר, מסייע בניבוי הסיכוי לאסתמה בגיל 7-8 שנים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רופאים רבים מתקשים באבחנת אסתמה בילדים לפני גיל בית-ספר, עם תסמינים המתאימים למחלה. במחקר הנוכחי הם ביקשו לפתח מדד לניבוי אסתמה עבור ילדים לפני גיל בית-ספר, עם תסמינים דמויי-אסתמה, לראשונה בחייהם.

במסגרת מחקר Prevalence and Incidence of Asthma and Mite Allergy נערך מעקב אחר 3,963 ילדים עד גיל 8 שנים. בין הגילאים 0 ו-4 שנים, 2,171 ילדים (55%) דיווחו על צפצופים, שיעול לילי ללא הצטננות, או שני אלו. בילדים אלו בחנו החוקרים מדדים מנבאים אפשריים לאסתמה, בגיל הופעת התסמינים הנשימתיים הראשונים. אסתמה הוגדרה כצפצופים, מרשם לטיפול במשאפי סטרואידים, או אבחנת אסתמה ע”י רופא בגיל 7 ו-8 שנים.

11% מהילדים עם תסמינים בגיל 0-4 שנים אובחנו עם אסתמה בגיל 7-8 שנים. שמונה מדדים קליניים ניבאו באופן בלתי תלוי אסתמה בגיל 7-8 שנים: מין זכר, לידה לאחר המועד, הדרכת הורים וטיפול במשאפים, תדירות צפצופים, צפצופים/דיספנאה ללא קשר להצטננויות, זיהומים נשימתיים ואקזמה. ב-72% מהמקרים, המודל הבחין באופן מדויק בין ילדים עם אסתמה ואלו ללא-אסתמה. החוקרים פיתחו מדד סיכון קליני (בטווח 0-55 נקודות). בילדים סימפטומטים עם ציון של פחות מעשר נקודות הסיכון עמד על 3%, בעוד שבילדים עם ציון של 30 נקודות ומעלה הסיכון לאסתמה הגיע ל-42%.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מדד סיכון המבוסס על שמונה מדדים קליניים זמינים בזמן הופעת תסמינים דמויי-אסתמה בילדים לפני גיל בית-ספר, מסייע בניבוי הסיכוי לאסתמה בגיל 7-8 שנים.

The Journal of Allergy and Clinical Immunology – November 2009 Vol. 124, Issue 5, Pages 903-910.e7

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה