נאונטולוגיה

טיפול טרום-לידתי בחומצה פולית מוריד את הסיכון לשפה שסועה מבודדת (BMJ)

ממחקר חדש, שפורסם בגליון 26 בינואר של BMJ, עולה כי תוספי חומצה פולית בשלבים מוקדמים להריון, יעילים בהורדת הסיכון לשפה שסועה מבודדת ביילודים בכשליש.

החוקרים טוענים כי התגלית לפיה תוספי חומצה פולית, הניתנים בשלב מוקדם בהריון, מורידים את הסיכון למומי NTD (Neural Tube Defect), היא אחת ההתקדמויות המשמעותיות בשנים האחרונות. עוד לפני שקשרו בין חסר בחומצה פולית ובין NTD, היה ידוע כי הדבר גורם לשסעים בפנים בבע”ח. עם זאת, מחקרים של הקשר בבני אדם לא העלו תוצאות עקביות, והשאלה נותרה בעינה.

החוקרים זיהו 377 יילודים עם שפה שסועה או ללא חיך שסוע, מבין היילודים שנולדו בין 1996 ו-2001 בנורבגיה, 196 יילודים אובחנו עם חיך שסוע בלבד, ו-763 ביקורות. המדדים העיקריים של המחקר כללו את הקשר בין שסעים בפנים ובין צריכה אמהית של תוספי חומצה פולית, מולטי-ויטמינים, ופולאט בתזונה.

לאחר תיקנון למולטי-ויטמינים, עישון, וערפלנים פוטנציאלים אחרים, תוספי חומצה פולית (400 מיקרוגרם ליום ומעלה) במהלך השלבים המוקדמים להריון, לוו בירידה בסיכון לחיך שסוע מבודד או ללא חיך שסוע (Adjusted OR = 0.61,, 95% CI = 0.39-0.96).

בלא תלות בתוספים, צריכה מוגברת של פירות, ירקות ומזונות אחרים עתירי פולאט בדיאטה, הביאה לירידה מסוימת בסיכון (Adjusted OR = 0.75,  95% CI = 0.50-1.11). בנשים תחת דיאטה עתירת פולאט, שנטלו בנוסף תוספי חומצה פולית ומולטיויטמינים, זוהה הסיכון הנמוך ביותר לשפה שסועה ביילודים (Adjusted OR = 0.36,  95% CI = 0.17-0.77). חומצה פולית לא הקנתה הגנה נוספת מפני חיך שסוע בלבד (Adjusted OR = 1.07,  95% CI = 0.56-2.03).

החוקרים טוענים כי תוספי חומצה פולית במהלך שלבים מוקדמים של ההריון מביאים לירידה בסיכון לשפה שסועה מבודדת (עם או בלי חיך שסוע), בכשליש. ויטמינים אחרים וגורמים תזונתיים אחרים עשויים לספק יתרון נוסף.

מגבלות המחקר כוללות שיעור השתתפות נמוך בקרב הביקורות (76%), חוסר יכולת להעריך את החשיפה המלאה של האמהות באופן רטרוספקטיבי היסטורי, טעויות אפשרויות בדיווחים העצמיים, טעויות במדדי פולאט, הערכה תזונתית לא-מדויקת, הטיית זיכרון וערפלנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ההשפעה הנראית לעין של חומצה פולית רלוונטית לדיון המתמשך בנוגע להעשרת המזון. במידה וחומצה פולית תוכל למנוע מומים מולדים מג’וריים בנוסף ל-NTD, יש לכלול את היתרון במאזן היתרונות והסיכונים של העשרת מזונות בחומצה פולית, נושא המצוי במחלוקת מתמשכת במדינות רבות.

BMJ. Published online January 26, 2007.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה