נאונטולוגיה

תינוקות שנולדו לאימהות מדוכאות עתידים יותר לסבול משלשול (מתוך Archives of Disease in Childhood)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת ספטמבר של Archives of Disease in Childhood, עולה כי תינוקות, שנולדו לאימהות הסובלות מדיכאון, עתידים יותר לחוות אפיזודות של שלשול בכל שנה בהשוואה לתינוקות, שנולדו לאימהות, שלא סובלות מדיכאון.

במחקר קודם החוקרים הראו כי דיכאון לפני הלידה קשור עם משקל לידה נמוך ועם גדילה לא טובה בשנה הראשונה לחיים. אך לא היה ברור אם העלייה בשיעורים של  זיהום שלשולי, שגם נראתה בתינוקות שנולדו לאימהות אלה, הייתה תוצאה של תת תזונה או קשורה באופן בלתי תלוי עם דיכאון אימהי, שהמשיך מעבר לתקופה שלפני הלידה. על מנת לחקור נושא זה, החוקרים בדקו מחדש מידע מהמחקר המקורי שלהם.

במחקר השתתפו 265 תינוקות. תקופת המעקב ארכה שנה. 130 תינוקות נולדו לאימהות, ש-3 חודשים לאחר הלידה סבלו מאפיזודה של דיכאון, שהוגדרה על ידי קריטריוני ICD-10 (International Statistical Classification of Diseases, Tenth Edition), 135 תינוקות נולדו לאימהות הבריאות מבחינה פסיכולוגית. תוך שימוש בשאלון סטנדרטי הניתן כל שבועיים, עובדי השירות הרפואי מדדו את התדירות של כל אפיזודה של שלשול.

בהשוואה לקבוצת הביקורת, לתינוקות, שנולדו לאימהות מדוכאות, היו יותר אפיזודות של שלשול כל שנה בצורה משמעותית (ממוצע 5.5 מול 4.0, רווח בר סמך 95% : 0.9-2.0). הסיכון היחסי של 5 או יותר אפיזודות של שלשול פר שנה בתינוקות, שנולדו לאימהות מדוכאות היה 2.3 (רווח בר סמך 95% : 1.6-3.1). הקשר נשאר משמעותי גם לאחר תקנון לגורמי סיכון אחרים.

דיכאון אימהי קשור עם תחלואה שלשולית בתינוקות בסביבה של קהילה עם הכנסה נמוכה. הקשר בלתי תלוי באפקטים של גורמים ידועים, כגון תת תזונה, מצב סוציו-אקונומי והשכלת ההורים. תוכניות בריאות מניעתיות לילדים השמות למטרה את האימהות צריכות להתייחס לבריאות הנפשית של האימהות.

מגבלות המחקר כללו חוסר בהכללה על האוכלוסייה הכללית, אפשרות קיום של ערפלנים סביבתיים או סוציו-תרבותיים, שלא נמדדו וחוסר יכולת לבחון את המנגנון, שדרכו דיכאון אימהי מוביל לשיעורים גבוהים יותר של זיהומים שלשוליים בילדים.

אפשרי שהנכות הקשורה לדיכאון יכולה להפריע לפעילויות של הטיפול בילד וכך שמים את בריאות הילד בסיכון מוגבר. הקשר בין זיהום שלשולי בתינוקות ודיכאון אימהי מצביע על כך, שיש צורך לקיום של התערבויות הוליסטיות המיושמות בדרך מעשית על מנת להוריד את העוול הכביר הנסבל על ידי האימהות והילדים בעולם המתפתח.

Arch Dis Child. Published online September 11, 2006

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה