נאונטולוגיה

האם לתינוקות שיונקים וחיים בקו רוחב צפוני יש לעיתים קרובות חסר בויטמין D ? (מתוך Pediatrics)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוגוסט של Pediatrics, עולה כי לתינוקות, שיונקים ושחיים בקו רוחב צפוני, יש לעיתים קרובות חסר ברמות תקינות של ויטמין D והם יכולים אף לסבול מחסר קשה.

בקו רוחב צפוני, כמו זה שב-Iowa (41 מעלות צפונה), אור השמש פחות מדי בחורף עבור תינוקות בכדי ליצור מספיק ויטמין D משל עצמם.

החוקרים ניתחו פלזמה מ-84 תינוקות כשהיו בני 9 חודשים. 49% מהם קיבלו ויטמין D מפורמולה או כתחליף, בעוד ש-35 מהם, שינקו, לא קיבלו שום תחליף.

ל-8 תינוקות, שינקו, היה חסר עם ריכוזים בפלזמה של 25-OHD (25-hydroxyvitamin D) של מתחת ל-11 ng/mL, לשניים מהם היה חסר קשה של מתחת ל-5 ng/mL. ליותר תינוקות היה חסר בויטמין D בחורף (37%) בהשוואה לקיץ (2%). בנוסף, ליותר תינוקות עם עור כהה היה חסר בויטמין D בהשוואה לתינוקות עם עור בהיר (43% מול 6%).

החוקרים ערכו בנוסף אנליזה לונגיטודינלית בקרב תינוקות, שיונקו בין הגילאים 4 ועד ל-15 חודשים. התוצאות מציעות כי החסר פחות שכיח ככל שהתינוקות גדלים.

כיצד גדלה השכיחות של חסר בויטמין D במדינות מפותחות ? בתחילת המאה הקודמת היה נהוג לתת לתינוקות כפית של שמן המופק מכבד של דג, שהכיל בממוצע 440 יחידות של 25-OHD פר יום. כשהשימוש בפורמולה לתינוקות נעשתה פופולארית, הוסף מספיק ויטמין D בכדי למנוע חסר זה.

ואז החל מ-1970 נשים חזרו להניק, אך הן לא חזרו לרוטינה של לתת לתינוקות שלהן תחליפי תזונה.

ההמלצות של American Academy of Pediatrics כיום עומדות על מתן של תחליף של ויטמין D, 200 יחידות ליום לתינוקות שיונקים. יש לציין כי ייתכן והתינוקות לא יזדקקו לתחליף זה אם הם יקבלו מספיק חשיפה לשמש.

היות וקשה להגדיר מהי כמות של חשיפה מספקת לשמש, ההמלצה היא לתת תחליף של ויטמין D לתינוקות יונקים החיים בקווי רוחב צפוניים, לפחות בחורף הנמשך מנובמבר ועד למאי ב-Iowa.

Pediatrics 2006;118:603-610

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה