נאונטולוגיה

האם בקרת צריכת מזון מוצק משפיעה על עליית משקל היילוד? (Pediatrics)

ממחקר חדש עולה כי בקרת צריכת מזון מוצק ע”י האם מצמצם את העליה במשקל התינוק.

למרות שמחקרים קודמים מצאו קשר בין איזון הרגלי תזונה, האכלת הילד ומשקל, העדר נתונים לונגיטודניאליים ותצפיתיים, אין התייחסות לסיבה, השפעה ומהימנות. המחקר מנסה לענות על שאלות אלו באמצעות מחקר תצפיתי ולונגיטונדינאלי שהחל מיד לאחר הלידה.

במהלך ארוחה סטנדרטית, צפו החוקרים ב-69 נשים בזמן שהאכילו את ילדיהם בני 6 חודשים, וזמני הארוחות תועדו, תוך התייחסות לויסות התזונה ע”י האם. כל היילודים נשקלו לאחר הלידה, בגיל 6 חודשים ובגיל שנה והחוקרים חישבו את העליה במשקל מהלידה עד גיל 6 חודשים ומגיל חצי שנה ועד גיל שנה. מדדי המשקל והעליה במשקל תוקננו לפי גיל, מין ופגות.

אינטראקציה בין עליה מוקדמת במשקל היילוד (מהלידה עד גיל חצי שנה) וויסות אמהי של התזונה במהלך ההאכלה בגיל 6 חודשים ניבאו את העליה במשקל היילוד מגיל חצי שנה עד שנה. כאשר הבקרה האמהית על התזונה היתה מתונה עד נמוכה, נרשמה אינטראקציה משמעותית בין העליה במשקל מהלידה עד גיל חצי שנה בניבוי העליה במשקל מאוחר יותר מגיל 6 חודשים עד גיל שנה. ביילודים שעלו תחילה לאט במשקל, זוהתה האצה בעליה במשקל, ובאלו שעלו במשקל בשלב מוקדם מאוד זוהתה האטה במהירות העליה במשקל. בניגוד לכך, במקרים שהבקרה האמהית היתה גבוהה, העליה במשקל היילוד עקבה אחר תבנית הפוכה.

לדברי החוקרים, בקרה אמהית של מזון מוצר עשויה לווסת את העליה במשקל היילוד. משמעות אחת של הממצאים הללו היא שאמהות ליילודים שעולים לאט במשקל מנסות הרגלי תזונה שיביאו לעליה במשקל היילוד, בעוד שאמהות ליילודים שעולים במשקל בשלב מוקדם מנסות להאיט את העליה במשקל. אם אכן כך הדבר, נראה כי שיטות אלו אינן מועילות ופחות מוצלחות מאשר ויסות צריכת המזון בזמן האכלת היילוד.

מגבלות המחקר כוללות תוצאות המבוססות על תצפית אחת בלבד לבחינת בקרת האם בזמן ההאכלה, יכולת מצומצמת להכליל את התוצאות על כלל האוכלוסיה, חוסר נתונים באשר להשפעת פקטורים אחרים המשפיעים על שיטות ההאכלה שעשויים להשפיע על משתנים אלו, והעדר נתונים באשר למוטביציה של ההורים לווסת את הרגלי ההאכלה.

סה”כ, מהמחקר נראה כי ביילודים נורמלים, עידוד עצמאות התינוק בזמן ההאכלה עשוי להוות יתרון בויסות תקין של משקל היילוד בשנת החיים הראשונה.

Pediatrics. 2006;118:e293-e298.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה