נאונטולוגיה

טיפול בהפסקות נשימה בשינה בקרב פגים באמצעות קפאין ((NEJM/ מאת ד”ר ברזילי, עורך נאונטולוגיה

תוצאותיו של מחקר שפורסם לאחרונה ב-NEJM מעידות על השפעה מטיבה של טיפול בהפסקות נשימה בשינה בקרב פגים באמצעות מתן קפאין.

methylxanthines מפחיתים את תדירות מקרי הפסקות הנשימה בשינה בקרב פגים ואת הצורך בהנשמה מלאכותית במהלך שבעת הימים הראשונים לטיפול. אולם, לא ידוע האם לשימוש ב- methylxanthinesיתרונות נוספים, לטווח הקצר ולטווח הארוך, הקשורים לסיכונים המופיעים בקרב ילודים שנולדו במשקל לידה נמוך מאוד.

במחקר זה נכללו 2006 ילודים שנולדו במשקל של 500-1250 גרם. במהלך 10 הימים הראשונים לחייהם חולקו הנבדקים באקראי לקבלת קפאין או פלצבו, עד שנעלם הצורך במתן טיפול בשל הפסקות נשימה בשינה בפגים. החוקרים בחנו את התוצאות קצרות הטווח לפני השחרור הראשון של הילודים מבית החולים.

350 (36%) מתוך 963 הילודים שקיבלו קפאין ושנותרו בחייהם בגיל הריון של 36 שבועות קיבלו תוספת חמצן, כמו גם 447 (47%) מתוך 954 הילודים שקיבלו פלצבו (ערך OR מותאם של 0.63; עם 95%CI, 0.52-0.76; ערך P<0.001). השימוש בתמיכה ב-CPAP הופסק שבוע מוקדם יותר בקבוצת הילודים שטופלו באמצעות קפאין (גיל הריון חציוני של 31.0 שבועות; טווח בין-רבעוני של 29.4-33.0), בהשוואה לילודים בקבוצת הפלצבו (גיל הריון חציוני של 32.0 שבועות; טווח בין-רבעוני של 30.3-34.0; ערך P<0.001).

קפאין הקטין זמנית את העליה במשקל הגוף. ההבדל הממוצע בשיעור העליה במשקל בין הקבוצה שקיבלה קפאין והקבוצה שקיבלה פלצבו היה מירבי לאחר שבועיים (הבדל במשקל של 23 גרם; עם 95%CI, 32-13; ערך P<0.001). שיעורי התמותה, ההופעה של סימנים אולטרא-סונוגרפיים של פגיעה מוחית, ומצב של necrotizing enterocolitis לא נבדלו באופן מובהק סטטיסטית בין שתי הקבוצות.

החוקרים מסיקים כי טיפול בהפסקות נשימה בשינה בקרב פגים באמצעות קפאין מפחית את שיעור מקרי ה-BPD בילודים שנולדו במשקל לידה נמוך מאוד.

Caffeine Therapy for Apnea of Prematurity, Barbara Schmidt NEJM Volume 354:2112-2121

הערות עורך:

זהו מחקר חשוב ביותר. אחד הדברים המעניינים במחקר הזה הינו כפי שנאמר על שאול: הלך לחפש אתונות ומצא מלוכה. במחקר הרב- מרכזי הזה (כולל 3 מרכזים מישראל) החוקרים לא ציפו לראות ירידה בשכיחות ה-BPD בפגים המטופלים בקפאין. לכן, נראה כי ממצא זה אמיתי. ניתן לייחס את ירידה בשכיחות ה-BPD לתכונות האנטיאינפלמטוריות של המתיל-קסנטינים (כפי שדר’ היימן טוען מזה שנים), ולכן ייתכן ויש לשקול טיפול מונע במתיל-קסנטינים בכל הפגים, ולאו דווקא לטיפול באפניאות של פגות. ייתכן ויש מקום אף לטפל בפגים מונשמים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה