נאונטולוגיה

על הקשר שבין צריכה נמוכה של חלב וויטמין D במהלך ההריון למשקל לידה נמוך (מתוך CMAJ)

ממחקר שנערך לאחרונה, עולה כי צריכה נמוכה של חלב וויטמין D במהלך ההריון קשורה להורדת משקל היילוד בלידה. המחקר פורסם בכתב העת הקנדי לרפואה (Canadian Medical Association Journal).

ישנן נשים הרות אשר במהלך ההריון מקבלות המלצה, או בוחרות על דעת עצמן, להגביל את צריכת החלב שלהם, מבלי לצרוך תחליפים מתאימים. ההנחה בבסיס המחקר היתה, כי הגבלת צריכת חלב אימהית במהלך ההריון, שעשוייה להוריד צריכה של חלבון, סידן, ריבופלבין (riboflavin) וויטמין D, יכולה להוות סיכון בריאותי בכך שהיא תוביל להורדת משקל הלידה של היילוד.

במחקר השתתפו 72 נשים, בגילאי 19 עד 45, שהשתתפו בתוכניות טרום לידתיות במסגרתן הוגבלה צריכת החלב היומית שלהן ל-250 מ”ל או פחות . החוקרים השוו נשים אלו ואת צאציהם ל-207 נשים, שצריכת החלב היומית שלהן היתה גבוהה מ-250 מ”ל (כוס אחת). נתונים לגבי משקל הלידה, האורך והיקף הראש נלקחו מרשומות הלידה.

מתוצאות המחקר עולה, כי משקל הלידה של היילודים שנולדו לנשים שצריכת החלב היומית שלהן היתה 250 מ”ל או פחות, היה נמוך ממשקל הלידה של היילודים שנולדו לנשים שצרכו כמות חלב גדולה יותר (3410 גרם לעומת 3530 גרם). מבחינת אורך היילודים, כמו גם מבחינת היקף הראש, לא נמצא הבדל משמעותי בין שתי הקבוצות.

בנוסף, אצל נשים שהגבילו את צריכת החלב שלהן, נמצאה צריכה פחותה במידה משמעותית גם של חלבון וויטמין D. מניתוח רב משתנים, שעבר בקרה עבור גורמים שידועים כגורמים למשקל לידה נמוך, עולה כי צריכת חלב וצריכת ויטמין D מהווים שניהם גורמים משמעותיים לחיזוי משקל הלידה.

על פי תוצאות המחקר, כל כוס חלב נוספת מידי יום נקשרת לעלייה של 41 גרם במשקל הלידה, וכל מיקרוגרם נוסף של ויטמין D נקשר לעלייה של 11 גרם. חלבון, ריבופלבין וסידן לא נמצאו קשורים לחיזוי משקל הלידה.

החוקרים סיכמו, כי צריכת חלב וצריכת ויטמין D במהלך ההריון קשורים, כל אחד בנפרד, למשקל היילוד בלידה, באופן עצמאי וללא קשר לגורמי סיכון אחרים.

לידיעה המלאה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה