נאונטולוגיה

חשיפה לאלכוהול לפני לידה עלולה להקטין את חדות הראיה ביילוד (J Pediatr)

ממחקר חדש עולה כי צריכת אלכוהול מוגזמת במהלך ההריון קשורה בירידה בחדות הראיה בתינוק.בשנות ה-70 המוקדמות, ג’ונס וסמית’ תיארו את סינדרום Fetal Alcohol Syndrome

(FAS) הכלל ליקוי בגדילה טרום-לידתית, עיכוב בהתפתחות ודיסמורפולוגיה ספציפית באזור הפנים והגולגולת. בדיווחים המוקדמים של FAS דווחו על הפרעות בעיניים, ומחקרים שונים תיעדו אבנורמליות אופטלמולוגיות.

החוקרים בדקו את חדות הראיה של ילודים ב-131 זוגות אם-ילוד בקייפ טאון, דרום אפריקה. החוקרים תיעדו את הרגלי השתיה של האם בזמן ההריון. החדות הוערכה 6.5 חודשים לאחר הלידה באמצעות Teller Acuity Cards (TAC), המשמשים לבדוק אם תינוק יכול להבחין בין פסים שחורים ולבנים על רקע אפור, כאשר רוחב הפסים משתנה.

חשיפה יומית ממוצעת גדולה יותר לאלכוהול היתה קשורה בחדות ראיה פחות טובה, כפי שעלה במדדי TAC. בהשוואה לתינוקות שנולדו לאמהות צעירות, תינוקות שנולדו לאמהות שילדו לאחר גיל 30 הראו השפעה גדולה יותר באופן משמעותי של אלכוהול על חדות הראיה. השפעה זו לא תווכה ע”י גיל ההריון או גודל התינוק בלידה ולא ניתן היה לייחס אותה לפגמים נוירו-קוגניטיביים הקשורים באלכוהול.

מחקר זה קושר בין חשיפה לאלכוהול לפני לידה ובין ירידה בחדות הראיה בילדות. התוצאות עקביות ומתאימות לעדויות הקליניות ואנימליות של הפרעות במערכת הראיה הקשורות באלכוהול.

לאור ממצאים אלו עולה כי TAC הוא כלי שימושי לסקירת תופעות הלוואי של חשיפה לאלכוהול לפני הלידה על חדות הראיה. תשומת לב מיוחדת צריכה להינתן לבדיקות סקר בתינוקות שנולדו לאמהו מבוגרות, הנמצאים בסיכון גבוה יותר לנזק למערכת הראיה בעקבות החשיפה לאלכוהול במהלך ההריון. דרושה הערכה אופטלמולוגית מעמיקה של היילודים בכדי לקבוע את אופי האבנורמליות הויזואלית הקשורה בחשיפת העובר לאלכוהול ובאיזו רמה המידע מבדיקת TAC אינדיקטיבית לפגמים אלו.

J Pediatr. 2005;147:473-479

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה