נאונטולוגיה

אפשרות לזיהום בדרכי השתן אינה משפיעה על בחירת אופן איסוף השתן בתינוקות קודחים מחום (Arch Pediatr Adolesc Med)

ממחקר חדש עולה כי רופאים נוטים לבחור את השיטה לאיסוף שתן מתינוקות קודחים מחום לפי גיל התינוק ולא לפי פקטורים קליניים רלוונטיים. ניתוח נתונים שנאספו ממעל 3,000 ילודים בארה”ב הראה כי 70% מהרופאים בחרו לאסוף שתן באמצעות קטטר, במרבית המקרים ההחלטה לא נבעה מחשש מהאפשרות שהתינוק סובל מזיהום בדרכי השתן (UTI Urinary Tract Infection).

ההנחיות הנוכחיות ממליצות על ביצוע קטטר בכל מקרי בדיקות שתן, לאור העובדה ששיטה זו נחשבת מדויקת יותר משיטות אחרות. עם זאת, עדיין קיימת מחלוקת באשר לשיטה האופטימלית לאיסוף שתן בתינוקות עם חום גבוה.

החוקרים רצו לבחון את פקטורים המעורבים בבחירת השיטה לאיסוף שתן, ולהשוות ביצוע קטטר לאיסוף שתן בשקית. החוקרים ניתחו את הנתונים אודות 3,066 תינוקות עם חום של 38 מעלות ומעלה שעברו Urethral Catheterization.

לדברי החוקרים, יש להעדיף בדיקת קטטר בתינוקות המצויים בסיכון גבוה לזיהום בדרכי השתן. הרופאים נטו להעדיף שיטות פולשניות בתינוקות ממין נקבה, שאכן מצויות בסיכון גבוה יותר לזיהום בדרכי השתן מזכרים. עם זאת, הרופאים לא העדיפו קטטר בילודים שלא עברו ברית מילה, המצויים בסיכון גבוה פי 10 בהשוואה לילודים נימולים. החוקרים מצאו גם שבדיקת קטטר היתה שכיחה יותר בתינוקות שסבלו מהתייבשות, דבר הגיוני מבחינה קלינית.

גיל הרופא גם היה פקטור חשוב רופאים מתחת לגיל 40 נטו יותר לבדיקות קטטר מאשר רופאים מבוגרים. קטטר היה נפוץ יותר בילדים היספנים ובילדים עם ביטוח רפואי מסוג Medicaid.

לא נרשם הבדל משמעותי בשכיחות הזיהומים בין השיטות. למרות שתוצאות מעורפלות היו שכיחות יותר בעקבות איסוף שתן בשקית (7.4%) לעומת דגימות קטטר (2.7%), נדרשו 21 בדיקות קטטר בכדי להימנע מתוצאה שנויה-במחלוקת אחת.

הנושא החשוב ביותר הוא כנראה רגישות הבדיקה, תוצאות חיוביות-שגויות (False-Positive) היו שכיחות יותר לאור איסוף שתן בשקית. לדברי החוקרים, השקית אינה טובה כמו הקטטר, אך אנשים חייבים להיות מודעים להבדל ולקחת אותו בחשבון כאשר הם בוחרים את השיטה המתאימה.

החוקרים מוסיפים כי בחירת הרופא באשר לאופן הטיפול בתינוק עם UTI אפשרי צריכה לבוא לידי ביטוי כאשר הוא שוקל אם לבדוק לנוכחות זיהום ובוחר את שיטת איסוף השתן. אם הוא מאמין כי דרושה גישה אגרסיבית ואינטנסיבית יותר (תינוק קטן מאוד וחולה מאוד) דרוש דיוק בבדיקה, לעומת זאת אם הוא בוחר להמתין ולראות כיצד הדברים מתפתחים ניתן להתמודד עם אי-בהירות מסוימת.

Arch Pediatr Adolesc Med 2005;159:915-922

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה