נאונטולוגיה

בדיקות אולטראסאונד ו-Alpha-Fetoprotein הן הדרך המיטבית לביצוע סריקות לגילוי פגמים בצינור העצבי (Obstet Gynecol)

תוצאותיו של מחקר רטרוספקטיבי מעידות כי סביר שבאמצעות שילוב של בדיקה אולטרא-סונוגרפית בטרימסטר השני להריון עם סריקת ה-maternal serum alpha-fetoprotein (או MSAFP) יתגלו מקרים רבים יותר של פגמים בצינור העצבי (NTDs) בהשוואה לשימוש ב-MSAFP בלבד.

החוקרת הראשית, גברת Norem, מסבירה בראיון כי בדיקה אולטרא-סונוגרפית שגרתית היא כלי סריקה חיוני לצורך גילוי של NTDs ויש לשלב אותה במסגרת הטיפול הסטנדרטי במהלך ההריון. החוקרים בחנו את ערך בדיקת ה-MSAFP בהשוואה לבדיקה האולטרא-סונוגרפית לצורך אבחון NTDs בהתבסס על נתונים שנאספו ממאגר מידע גדול. הם זיהו 189 מקרים של NTD בקרב 219,000 הריונות עוקבים שתועדו לאורך תקופה בת 7 שנים.

ב-102 ממקרי ה-NTD בוצעה סריקת MSAFP והתוצאות היות שליליות ב-25 מהמקרים (25%). החוקרים מציינים כי ללא ביצוע בדיקה נוספת לא היו 25 המקרים הללו מאובחנים ב-NTD. באופן מיוחד היה עלול ביצוע סריקת ה-MSAFP בלבד לגרור להעדר איבחונם של 15 (38%) מתוך 40 מקרי ה-spina bifida, של 6 (67%) מתוך 9 מקרי ה-encephalocele, ושל 4 (8%) מתוך 53 מקרי ה-anencephaly.

גברת Norem מסבירה כי סריקת ה-MSAFP כושלת בזיהוי חלק גדול ממקרי ה-spina bifida, מצב כרוני לאורך החיים, שעדיין מהווה בעיה בריאותית ציבורית ועול משמעותי על המשפחות, למרות השימוש בתוספי תזונה המכילים חומצה פולית.

היא מוסיפה כי ביצוע בדיקות אולטרא-סונוגרפיות שגרתיות, ללא תלות בתוצאות בדיקות ה-MSAFP, עשוי לאפשר זיהוי של רוב מקרי ה-NTD בהריונות המצויים בסיכון נמוך ובסיכון גבוה וכי בדיקות אולטרא-סונוגרפיות שגרתיות בשילוב עם סריקות ה-MSAFP , יאפשרו זיהוי של 98% ממקרי ה-NTDs במהלך ההריון.

החוקרים מסכמים כי בהתבסס על הממצאים הם ממליצים כי סריקות ה-MSAFP לא יהיו כלי הסריקה היחיד לצורך גילוי NTDs וכי ביצוע שגרתי של בדיקה אולטרא-סונוגרפית במהלך הטרימסטר השני להריון תהפוך לחלק מהטיפול הסטנדרטי לאורך ההריון.

לידיעה במדסקייפ

Obstet Gynecol 2005;106:747-752.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה