נאונטולוגיה

חשיפה טרום-לידתית ל-phthalates עלולה להשפיע לרעה על התפתחות אברי הרביה בילודים זכרים (JAMA)


על-פי תוצאותיו של מחקר שפורסם לאחרונה, חשיפה טרום-לידתית ל-phthalates עלולה להשפיע לרעה על התפתחות איברי הרביה בילודים זכרים.

החוקרים מסבירים כי diesters של phthalic acid, הקרויים phthalates, מצויים בשימוש נרחב בתעשיה ובמסחר ומשמשים במוצרי טיפוח (מייקאפ, שמפו וסבונים), במוצרי פלסטיק, בצבעים ובחלק מהתכשירים לקטילת חרקים. הם מוסיפים כי למרות העדויות המצטברות אודות רעילות ה-phthalate למערכת הרביה וממצאים המעידים על חשיפה נרחבת של בני-אדם, מחקרים מעטים בלבד בחנו את השפעות הכימיקלים הללו על התפתחות מערכת הרביה באדם.

החוקרים קיבלו מדד סטנדרטי של ה-anogenital distance (ה-AGD) בקרב 134 ילדים בגילאי 2-36 חודשים. ערך ה-AGD נמצא בהתאמה לנפח הפין (R = .27; P = .001) ולפרופורצית הילדים שבהם לא הושלמה ירידת האשכים לשק האשכים (R = .20; P = .02). ערך ה-anogenital index (ה-AGI) הוגדר כ-AGD מחולק למשקל ([AGI = AGD/weight [mm/kg), ואנליזת רגרסיה שימשה לחישוב ה-AGI המותאם לגיל.

בכל הנבדקים שבהם נמצאו בדיקות שתן טרום-לידתיות (85 נבדקים), בחנו החוקרים את רמתם של 9 מטבוליטים מסוג phthalate monoester כחזאים לערך ה-AGI המותאם לגיל. Monoethyl phthalate (MEP), mono-n-butyl phthalate (MBP), monobenzyl phthalate (MBzP), and monoisobutyl phthalate (MiBP) נמצאו קשורים ביחס ישר ל-AGI, עם מקדמי ערכי P ברגרסיה המותאמת לגיל בערכים של 0.007-0.097.

בהשוואה בין ילדים שנמצאו ברבעון העליון מבחינת ריכוזי ה-MBP הטרום-לידתיים לילדים שנמצאו ברבעון התחתון, ערך ה-OR לקבלת AGI פחות מהצפוי עמד על 10.2 (עם 95%CI, 2.5 – 42.2). ערכי ה-OR המתאימים עמדו על 4.7 עבור MEP, על 3.8 עבור MBzP, ועל 9.1 עבור MiBP (ערך P < .05 בכל המקרים). בכדי לקבוע באופן כמותי את חשיפת המפרקים ל-4 מטבוליטים אלה, הגדירו החוקרים דירוג phthalate מקוצר. ערך ה-AGI המותאם לגיל פחת עם העליה בדרוג זה (ערך P של השיפוע = .009).

מגבלות המחקר כוללות שימוש בדגימת שתן טרום-לידתית יחידה מכל אשה; את השגת רוב הדגימות בשלב מאוחר של ההריון; ואת המדידה היחידה של ה-AGD, שמידת מהימנותה לא ידועה בבני אדם.

החוקרים כותבים כי הקשרים בין התפתחות אברי הרביה הזכריים לבין חשיפה ל-phthalate הנצפים במחקר מתאימים לסינדרום ה-incomplete virilization הקשור ל-phthalate שנמצא בעבר במודל של חשיפה טרום-לידתית במכרסמים. הם מוסיפים כי ריכוזי ה-phthalate החציוניים הקשורים לערך AGI נמוך ולאי-השלמה של ירידת האשכים לשק האשכים נמוכים מהריכוזים שנתגלו ברבע מהנשים בארצות-הברית, במסגרת מדגם לאומי שנערך. הם מסכמים כי הממצאים תומכים בהשערה שחשיפה טרום-לידתית ל-phthalate ברמות סביבתיות עלולה להשפיע לרעה על התפתחות אברי הרביה הזכריים בבני-אדם.

לידיעה במדסקייפ

JAMA. 2005;292:45-54, 55-64, 101-103

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה