נאונטולוגיה

תגובת האגודה למלחמה בסרטן למאמר מה-BMJ הטוען שמסעות ההסברה להמנעות מחשיפה לשמש פגעו באספקת ויטמין D בילדים

מה שנכון אולי לבריטים לא נכון לישראל…

רקע

פרופ’ בריאן דפי, פרסם בגיליון יולי בעיתון המדעי בריטיש מדיקל ג’ורנל 2005, מאמר אודות חשיבות החשיפה לשמש, בו טוען כי בעקבות מסעות הסברה שיצאו בשנים האחרונות ילדים אינם מקבלים מספיק אור שמש בשל הפחד מסרטן העור. לדבריו סובלים הילדים מחוסר בוויטמין D הנגרם כתוצאה מהמעטה בחשיפה לשמש.

נאוה עינבר, דוברת האגודה למחמה בסרטן מציינת כי:למעלה מ – 20 שנה עוסקת האגודה למלחמה בסרטן כמו ארגוני בריאות נוספים ברחבי העולם, בחינוך ובהסברה לציבור בנושא סכנת החיים שבחשיפה לשמש. בזכות פעילות נמרצת זו בשנתיים האחרונות חלה עצירה במספר חולי סרטן העור והשנה נרשמה אף ירידה קלה במספר החולים. אנו מקווים כי מגמה זו תמשך וסרטן העור הניתן למניעה ימוגר כליל. דבריו של פרופ’ בריאן דפי אולי ימנעו רככת אצל כמה ילדים בריטיים אולם גישתו חסרת האחריות עשויה ליצור שאננות בקרב אלפים ולסכן את חייהם“. 

האגודה למלחמה בסרטן, מדגישה כי מה שטוב לבריטים לא טוב לישראל. מדינת ישראל הינה ארץ שטופת שמש רוב ימות השנה שלא כמו בבריטניה הגשומה בה במרבית השנה מעונן. אומנם רובנו גדלנו על המיתוס של החשיפה החיובית לשמש ובעבר אף תינוקות וילדים שעלו מארצות אירופה נחשפו לשמש במסגרת “אמבטיית שמש” יזומה במטרה להגביר את יצור הסידן בעצמות ולמנוע רככת. אולם!!! די בחשיפה של 2- 3 דקות ביום לאור השמש כחלק מחיי היום יום ואין צורך בחשיפה מכוונת לשום פרק זמן.

דבריו של פרופ’ בריאן דפי אולי רלוונטיים לילדים שגדלים כל חייהם באירופה הגשומה ולא נחשפים במידה מינימאלית לאור השמש וסובלים מרככת העצמות. יתרה מכך השיפור המשמעותי שחל בעשורים האחרונים בתזונה המערבית, הכוללת בין השאר גם החדרה מכוונת של ויטמין D למגוון מוצרי מזון לתינוקות, ללחם ולמוצרי חלב הביאה כמעט להיעלמות המחלה בישראל החמה וגם באירופה.

האגודה למלחמה בסרטן ממליצה להורים לזכור כי אין צורך “לצלות” את הילדים בשמש כדי לספק לגופם את הכמות הדרושה של ויטמין פעיל. בשמש הישראלית, חשיפה של 2 – 3 דקות לאור השמש כחלק מחיי היום יום, אפילו באזור מוצל, ביחד עם תזונה בריאה, מספיקה כדי לייצר את הכמות היומית הדרושה של ויטמין D.

פעילות האגודה למלחמה בסרטן להעלאת מודעות הציבור למניעת סרטן העור ואבחונו המוקדם :

ישראל היא מדינה שטופת שמש במרבית ימות השנה והקרינה בה חזקה. ב- 30 השנים האחרונות עלתה שכיחות המלנומה, סרטן העור הממאיר, פי 5-6. מדי שנה מאובחנים כ- 940 מקרים חדשים של חולי מלנומה, ובנוסף יותר  מ- 10,000 חולים חדשים בסרטני עור שאינם מלנומה. סרטן עור שאינו מלנומה הוא סוג הסרטן השכיח ביותר מבין כל סוגי הסרטן, ונמצא במגמת עלייה. סרטן עור זה אמנם פחות קטלני, אולם הוא יכול לפגוע קשות באיכות החיים, לגרום לנזקים אסתטיים חמורים, לסבל רב, ולעתים אף למוות.

שיעור התחלואה במלנומה עומד על 17 ל- 100,000 בגברים יהודיים על 15 ל-  100,000 בנשים יהודיות. שיעור התחלואה במלנומה בקרב ערביי ישראל נמוך מאד ונע סביב 2-4 מקרים בשנה על כל 100,000 תושבים.

שיעור המלנומה הגבוה ביותר כיום נמצא בקרב ילידי אירופה ואמריקה, אחריהם ילידי הארץ ונמוך יותר בקרב ילידי אסיה ואפריקה. שעורי התחלואה ממשיכים לעלות לאורך השנים ובמיוחד בקרב גברים יהודים.

מאחר וסרטן העור ניתן למניעה ולגילוי בשלב מוקדם, משקיעה האגודה למלחמה בסרטן מאמצים ואמצעים גדולים  במטרה להעלות את מודעות הציבור בתחום זה

האגודה למלחמה בסרטן יזמה בשיתוף עם איגוד רופאי העור ואיגוד הכירורגים הפלסטיים, משרד החינוך, המכון לבריאות העובד, משרד הבריאות, קופות חולים, רשת המתנ”סים, מקומות עבודה, רשויות מקומיות וצה”ל, בתחילת שנות ה- 90 את שבוע מודעות העור להגברת מודעות הציבור ומניעת נזקי השמש ואבחון מוקדם של סרטן העור. מדי שנה, נערכות בדיקות חינם לקהל הרחב כ – 400 תחנות בדיקה בכל רחבי הארץ שמאוישות על ידי רופאים מתנדבים מכל קופות החולים. שבוע מודעות העור נערך כל שנה בחודש מאי והוא מלווה במסע הסברה רחב היקף באמצעי התקשורת השונים.

האגודה למלחמה בסרטן הפיקה חוברות מידע והסברה בשפות עברית, ערבית ורוסית החוברות ניתנות לכל מבקש ללא תשלום, והן מופצות בעשרות אלפי עותקים בשנה למרכזים קהילתיים, מתנ”סים, מרכזי קליטה, מקומות עבודה, המרכזים הרפואיים, קופות החולים, מרפאות ועוד. בנוסף, האגודה למלחמה בסרטן יוזמת וממנת מסעות הסברה באמצעי התקשורת השונים, כגון עיתונות הכתובה, הטלוויזיה והרדיו.

האגודה מארגנת השתלמויות וימי עיון לאנשי מקצוע בנושא זה, כמו ימי עיון לאחיות בתי ספר, לרופאי צה”ל, גננות מצילים וכד’.

הורחבה הפעילות במערכת החינוך להעלאת מודעות הילדים והוריהם לחשיבות ההגנה מפני נזקי השמש. האגף לחינוך קדם יסודי במשרד החינוך, בשיתוף עם האגודה למלחמה בסרטן הפיצו לכל גני הילדים חומר הסברה, מדבקות וחוברות קומיקס בנושא אשר נלמד כחלק מתוכנית הלימודים בגני הילדים.

פורסמו המלצות למפקחות לגננות לארגן את סדר היום בגן בהתאם להנחיות למניעת חשיפתם של הילדים לשמש.

בכל שנה מארגנת האגודה למלחמה בסרטן הרצאות ופעולות חינוך לבריאות בבתי ספר, קייטנות ומחנות הנוער.

האגודה למלחמה בסרטן בשיתוף עם המחלקה לחינוך לבריאות בקופ”ח כללית ומשרד החינוך התרבות והספורט הוציאה חוברת הדרכה למורים בבתי הספר בנושא מניעת נזקי השמש. התוכנית מלווה בקלטת וידאו. כמו כן, מספקת האגודה לכל דורש סדרת שקופיות וחומר הסברה חינם בנושא.

מסע הסברה מיוחד לילדים, אשר הופק בשיתוף הפעולה עם ערוצע ילדים שונים, משולב בתוכניות ילדים המשודרות בערוצים אלה .

מרכז השלטון המקומי נענה לפניית האגודה למלחמה בסרטן, לפרסם הנחיות לרשויות המקומיות בדבר הגנה על הציבור באמצעות הצללה במוסדות חינוך, במבנים ובשטחים ציבוריים.

החוברת, שהוצאה במשותף על-ידי מרכז השלטון המקומי, האגודה למלחמה בסרטן, החברה למשק וכלכלה, איגוד מהנדסי ערים בישראל ושירותי בריאות הציבור, הופצה לרשויות המקומיות, כדי להדריך אותן ולהמליץ בפניהן כיצד להתקין הצללה אפקטיבית בגני הילדים, בתי הספר, בריכות שחיה וחופי רחצה, מגרשי ספורט, פארקים, גינות ותחנות אוטובוס ומוניות.

ההמלצות מבוססות על המלצותיה של ועדה רב מקצועית מטעם המכון לבריאות סביבתית באוסטרליה, שהותאמו לתנאים בישראל.

כמו כן, יצרנו קשר עם אגודות הספורט השונות, וזאת בעקבות דאגה שהביעו הורים של ספורטאים צעירים הנחשפים לקרינת השמש בשעות מסוכנות, במסגרת אימוניהם.

האגודה מביאה לידיעת גורמים מקבלי החלטות באגודות הספורט השונות את חשיבות התאמת האימונים לשעות בהן הקרינה אינה מרובה, ואת השימוש באמצעי ההגנה הנוספים (צל, חולצה, כובע, משקפי שמש, שתייה מרובה וקרם הגנה).

מאז תחילת המבצע הוכפל בנשים אף שולש בגברים שיעור האבחון המוקדם של מלנומה, דבר המעלה את הסיכוי לריפוי מהמחלה ליותר מ- 90%.

כמו כן, דווח על שינוי בהתנהגות בשמש של צעירים שצפו בתוכניות הטלוויזיה “חכם בשמש”, ששודרה בערוץ הילדים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה