נאונטולוגיה

לחץ משפחתי קשור לסוכרת אוטואימונית בילדים (Diabetes Care)

מתח פסיכולוגי במשפחות עשוי לעורר סוכרת אוטואימונית בילדים, וכן התקדמות המצב, על פי ממצאי מחקר חדש. בנוסף. הקשר הינו בלתי תלוי בהיסטוריה משפחתית של סוכרת.

ד”ר אנלי ספה ושותפים מאונ’ לינקופינג, שוודיה, ציינו בגיליון פברואר של Diabetes Care כי מספר גורמים סביבתיים שונים (כולל אירועים טראומתיים) הוצעו כמעוררי מכניזמים לסוכרת סוג 1 או לתהליך האוטואימוני שמאחורי המחלה.

החוקרים הניחו כי מתח במשפחה עשוי להשפיע על ילדים באופן שלילי בגלל קשר לרמות הורמונים וסיגנלים עצביים אשר משפיעים על רגישות לאינסולין/צורך באינסולין ומערכת החיסון.

בכדי לבדוק את הרעיון, החוקרים בדקו את 4,400 הילדים הראשונים בגיל שנה ממחקר אוכלוסיה פרוספקטיבי גדול. הורי הילדים מילאו שאלונים בלידה ולאחר שנה על כמה מדדי מתח פסיכולוגי ורקע סוציודמוגרפי.

דגימות דם נלקחו מהתינוקות בגיל שנה לאנליזת סוכרת סוג 1 הקשורה לנוגדנים נגד טירוזין פוספט ו-GAD.

סוכרת קשורה לאוטואימוניות בתינוקות היתה קשורה באופן בלתי תלוי בגורמים פסיכולוגיים כמו לחץ הורים גבוה (odds ratio 1.8, p < 0.01) ואירוע חיים רציני (OR 2.3, p < 0.01). נמצא קשר למוצא זר של האם (OR 2.1) והשכלת הורים נמוכה (OR 1.6).

התוצאות תומכות בכך שמתח פסיכולוגי במשפחה משרה בילד מתח חמור מספיק לגרום או לעורר התקדמות אוטואימוניות של תאי בטא בתינוקות.

Diabetes Care 2005;28:290-295

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה