נאונטולוגיה

נשים מצויות בסיכון מוגבר לאלרגיה לפניצילין

על-פי ממצאים שהוצגו בכנס המדעי השנתי של ה-American College of Allergy, Asthma, and Immunology, נשים מצויות בסיכון מוגבר פי 5 כמעט לקבלת תוצאה חיובית בבדיקת עור לזיהוי אלרגיה לפניצילין, בהשוואה לגברים.

החוקר הראשי, ד”ר Li, מסביר בראיון כי הממצא המעיד על שוני בין המינים בנוגע לאלרגיה לפניצילין הוא חדש יחסית, וכי מחקרים קודמים הראו נטיה לסיכון מוגבר בנשים, אך המחקר הנוכחי הוא הראשון שבו השתתפו מספיק נבדקים בכדי שלתוצאות תהיה משמעות סטטיסית.

הממצאים מבוססים על מחקר שנערך בקרב 1759 חולים שהשתתפו בסדרת בדיקות עוריות שמטרתן היתה להפחית את השימוש באנטיביוטיקות רחבות טווח ולמנוע הופעת עמידויות של חיידקים במערכת הטיפולים הניתוחיים. כל הנבדקים דווחו על היסטוריה של אלרגיה לפניצילין, אך במידה והבדיקה העורית לפני הניתוח לא העידה על אלרגיה, בחדר הניתוח נעשה שימוש בתרופה ממשפחת הפניצילין.

ד”ר Li מסביר כי מחקרים קודמים הראו שרק ב-10% מהאנשים הטוענים שהם אלרגים לפניצילין אכן מתקבלת תוצאה חיובית בבדיקה העורית. הוא מוסיף כי הוכח שבטוח מאוד לתת תרופות דמויות פניצילין לחולים המדווחים על היסטוריה של אלרגיה לפניצילין, אך תוצאות הבדיקה העורית שלהם שליליות.

החוקרים מצאו כי הבדיקות אכן הפחיתו את השימוש באנטיביוטיקות רחבות טווח ועזרו למנוע היווצרות עמידויות. אולם, תוך סקירת התוצאות, עלה ממצא לא צפוי  — אלרגיה לפניצילין היתה שכיחה הרבה יותר בקרב החולות מאשר בקרב החולים הגברים.

בסך הכל ב-64 חולים (3.6%) התקבלה תגובה עורית חיובית לפניצילין בבדיקה. מתוכם, רק 11 (17%) היו גברים והיתר (83%) היו נשים (p = 0.0001).

באנליזה מרובת משתנים, שהותאמה לגיל ולהיסטוריה של אלרגיות לכמה תרופות, נמצא מין נקבי קשור לסיכון מוגבר פי 4.7 להימצאות אלרגיה לפניצילין.

ד”ר Li מסביר כי הסיבות לכך שנשים עלולות להיות רגישות יותר להתפתחות אלרגיה לפניצילין אינן ידועות. אולם, הוא מסכם, במידה וסוגי אלרגיות אחרות משקפים את מה שמתרחש במקרי האלרגיה לפניצילין, לא נראה שאסטרוגן והורמונים אחרים לוקחים חלק גדול בתהליך.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה