טכנולוגיות רפואיות

הקשר בין שינה, רשתות חברתיות ופעילות מוחית במתבגרים (SLEEP)

מחקר חדש גילה אינטראקציות משמעותיות בין משך השינה, השימוש במדיה חברתית ופעילות מוחית באזורים פרונטולימביים, והוצג במפגש השנתי של אגודת השינה המקצועית

מחקר חדש שנערך בקרב מתבגרים גילה אינטראקציות משמעותיות בין משך השינה, השימוש במדיה חברתית ופעילות מוחית באזורים פרונטולימביים המשמשים לתפקודים ניהוליים ועיבוד תגמול. הממצאים הוצגו ב-SLEEP 2024, המפגש השנתי ה-38 של אגודת השינה המקצועית.

המחקר הראה כי משך שינה קצר יותר נמצא בקורלציה רבה עם שימוש רב יותר במדיה חברתית ושינויים בפעילות המוח. “כאשר המוחות הצעירים הללו עוברים שינויים משמעותיים, הממצאים שלנו מצביעים על כך ששינה לקויה ומעורבות גבוהה במדיה החברתית עלולים לשנות את הרגישות לתגמול עצבי”, אמרה המחברת הראשית של המחקר. “הבנת הגורמים הללו חיונית להערכת ההשפעה של מדיה חברתית על בריאותם ורווחתם של מתבגרים, מסמנת צעד משמעותי קדימה בגישתנו לבריאות דיגיטלית ותהליך התפתחות של מתבגרים” הוסיפה.

בארצות הברית, 45% מבני הנוער נמצאים באינטרנט ‘כמעט כל הזמן’. מכיוון שרשתות נוירונים של רגשות ותגמול מבשילות מוקדם יותר מאשר רשתות של תפקודים ניהוליים, מתבגרים נמצאים בסיכון גבוה במיוחד להפרעות של בריאות הנפש ולהפרעות שינה. למרות ששינה מספקת חיונית להתפתחות המוח ולוויסות הרגשות, שימוש כבד במסך עשוי להחליף שינה ופעילויות המשפרות טוב יותר את היכולות הקוגניטיביות.

החוקרים במחקר ניתחו נתונים על 1982 מתבגרים. לפי ממצאי המחקר, היה מתאם מובהק בין משך שינה קצר יותר ושימוש רב יותר במדיה החברתית (P < .001). ניתוח fMRI הראה ששימוש גבוה יותר במדיה חברתית היה קשור גם לפעילות נמוכה יותר ב-gyrus התחתון (P = .019) והאמצעי הקדמי (P = .018) – אזורי מוח המעורבים בתפקודים ניהוליים.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה