טכנולוגיות רפואיות

גרייה מוחית לא פולשנית כטיפול לאירוע מוחי איסכמי (JAMA Network Open)

שבץ
מחקר שנערך לאחרונה הראה כי גרייה מוחית באמצעות זרם ישר ברזולוציה גבוהה (HD C-tDCS) היא גישה מבטיחה לטיפול באירוע מוחי איסכמי

מחקר שנערך לאחרונה הראה כי גרייה מוחית באמצעות זרם ישר ברזולוציה גבוהה (HD C-tDCS – High-definition cathodal transcranial direct current stimulation) היא גישה מבטיחה לטיפול באירוע מוחי איסכמי (AIS – Acute Ischemic Stroke). החוקרים בחנו את ההיתכנות והבטיחות של השימוש ב-HD C-tDCS עבור מטופלים שפנו למחלקה לרפואה דחופה במרכז לשבץ באמצעות הקצאה אקראית של המטופלים לטיפול ב-tDCS או בפלצבו. החוקרת הראשית, ד”ר מרסדה בהר-חוסייני, מומחית לנוירולוגיה ונוירולוגית כלי דם ב-UCLA Health, קליפורניה, אמרה כי “פיתחנו ובדקנו גישה חדשה לטיפול באירוע מוחי איסכמי שכוללת העברה ממוקדת של זרם חשמלי דרך אלקטרודות המונחות על הקרקפת רק לאזור המושפע מהשבץ המוחי”. “יתר על כן,” היא הוסיפה, “מטופלים שטופלו ב- tDCSהראו שיפור שנמדד באמצעות הדמיות מוח שנערכו לאחר הטיפול”. המחקר פורסם ב-JAMA Network Open ב-21 ביוני 2023.

במודלים שנבדקו על בעלי חיים, הוכח כי C-tDCS מציל את הרקמות באמצעות מתן הגנה עצבית ישירה על ידי עיכוב השפעות אקסיטוטוקסיות ומסלולים דלקתיים ואפופטוטיים, ובאמצעות שיפור הפריפוזיה הקולטרלית על ידי הרחבת כלי דם. המחקר הנוכחי היה הראשון להעריך את השימוש ב-HD C-tDCS בבני אדם עם AIS.

המחקר כלל 10 מטופלים עם AIS שטופלו ב-C-tDCS או בטיפול דמה (n=7, n=3, בהתאמה).

כמו כן, נחקרו שתי מנות של HD C-tDCS – 1 מיליאמפר למשך 20 דקות ו-2 מיליאמפר למשך 20 דקות.

תוצאות המחקר הראו כי האזור שסבל מהיפופרפוזיה נהיה קטן יותר ב-46-100% בקבוצת ההתערבות, בעוד הוא נהיה גדול יותר ב-112-412% בקבוצת הביקורת. כמו כן, השינוי היחסי בנפח הדם המוחי בקבוצת ההתערבות היה 40-110% לעומת 1-7% בקבוצת הביקורת. מעבר לכך, הפנומברה שנצלה בקרב קבוצת ההתערבות הייתה 29-80.5% לעומת 0% בקבוצת הביקורת.

לכתבה ב- Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה