טכנולוגיות רפואיות

החזרת יכולת ההליכה לאדם משותק עם פגיעה בחוט השדרה (Nature)

מאמר חדש ב-Nature פרסם כי ממשק מוח חוט שדרה (BSI - Brain–Spine Interface) מאפשר לאדם ללכת באופן טבעי לאחר פגיעה בחוט השדרה שגרמה לשיתוק

פגיעה בחוט השדרה אשר קוטעת את התקשורת בין המוח לאזור בחוט השדרה המאפשר לאדם ללכת, מובילה לשיתוק. ממשק מוח חוט שדרה (BSI – Brain–Spine Interface) יוצר תקשורת דיגיטלית שמאפשרת לאדם עם טטרפלגיה כרונית לעמוד וללכת באופן טבעי. המאמר שפורסם ב-Nature ב-24 במאי 2023 מציע שגשר דיגיטלי בין המוח לחוט השדרה יאפשר שליטה רצונית על התזמון והמשרעת של פעילות השרירים, וישחזר שליטה טבעית וסתגלנית יותר בעמידה ובהליכה בקרב אנשים עם שיתוק כתוצאה מפגיעה בחוט השדרה.

לצורך פעולת ההליכה, המוח מעביר פקודות ביצוע לנוירונים הממוקמים בחוט השדרה הלומבו-סקרלי. למרות שרוב הפציעות בחוט השדרה אינן פוגעות ישירות בתאי העצב הללו, ההפרעה במסלולים היורדים קוטעת את הפקודות הנגזרות מהמוח אשר מכוונות לנוירונים אלה כדי לייצר הליכה, ומביאה לתוצאה של שיתוק קבוע.

BSI מורכב ממערכות הקלטה וגירוי אשר מושתלות במלואן בגוף האדם, מקבלות אותות המגיעים מקליפת המוח ומתרגמות אותם לגירוי חשמלי אפידורלי המכוון לאזורי חוט השדרה המעורבים ביצירת הליכה. עדויות מראות כי לאחר חיבור המערכת, אמינותה נשארה בעינה במשך שנה, כולל במהלך שימוש עצמאי בבית המטופל. הדיווחים מצביעים שה-BSI מאפשר שליטה טבעית על תנועות הרגליים כך שהמטופל יכול לעמוד, ללכת, לעלות במדרגות ואף לחצות שטחים מורכבים. יתר על כן, שיקום נוירולוגי שנתמך על ידי ה-BSI הביא לשיפור בהחלמה הנוירולוגית, כך שהמטופל היה יכול ללכת עם קביים גם כשה-BSI היה כבוי.

למאמר ב- Nature

לכתבה ברשת ABC על האדם הראשון בו בוצעה הפרוצדורה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה