טכנולוגיות רפואיות

סמנים בדם עשויים לסייע בניבוי התפתחות מחלת אלצהיימר (Nat Med)

סמן בדם להערכת תגובתיות אסטרוציטים עשוי לסייע בזיהוי קשישים עם תפקוד קוגניטיבי שמור הצפויים לפתח מחלת אלצהיימר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Nature Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי במחלת אלצהיימר ישנה הצטברות של עמילואיד ביתא במוח המופיעה עוד לפני שינויים פתולוגיים בחלבון טאו, אך לא כל מטופלים עם עדות לעמילואיד-ביתא יפתח שינויים פתולוגיים בחלבון טאו ואת התסמינים הקליניים האופייניים למחלת אלצהיימר. מנתונים קודמים עולה כי ב-30% מהמבוגרים ניתן לזהות עמילואיד-ביתא, אך חלק גדול מהם לעולם לא יתקדמו לפתח מחלת אלצהיימר.

ממחקרים לאחר המוות עלה כי תגובתיות אסטרוציטים – שינויים בתאי גליה במוח ובחוט השדרה בשל נזק למוח – מהווה סמן מוקדם לאבנורמליות של מחלת אלצהיימר. מחקרים אחרים הציעו קשר הדוק בין עמילואיד-ביתא, תגובתיות אסטרוציטים וחלבון טאו.

בנוסף, יש עדויות לפיהן הערכת רמות GFAP (או Glial Fibrillary Acidic Protein) בדם עשויה לשמש כסמן לתגובתיות אסטרוציטים במוח. החוקרים מסבירים כי כאשר אסטרוציטים משתנים או גדלים, משתחררת כמות רבה יותר של GFAP.

המחקר כלל 1,016 מבוגרים בעלי תפקוד קוגניטיבי שמור משלושה מרכזים, בחלקם הייתה עדות לעמילואיד-ביתא, באחרים לא הייתה עדות לשינויים אלו. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 69.6 שנים ובכל המקרים נבחנו רמות GFAP בדם במטרה לקבוע אם הנבדקים חיוביים או שליליים לתגובתיות אסטרוציטים.

מהנתונים עולה קשר בין עמילואיד ביתא ובין רמות pTau (או Phosphorylated Tau) בדם רק במטופלים עם עדות לתגובתיות אסטרוציטים. בנוסף, מהערכת המטופלים באמצעות בדיקות PET עלה דפוס דמוי מחלת אלצהיימר של הצטברות צברי חלבון טאו כפונקציה של עמילואיד-ביתא רק באותם מטופלים עם תגובתיות אסטרוציטים.

מהממצאים עולה כי תגובתיות אסטרוציטים הינה אירוע מוקדם המקדים את השינויים הפתולוגיים בחלבון טאו, הקשורה באופן הדוק עם תהליכים נוירו-דגנרטיביים והידרדרות קוגניטיבית.  חשוב להדגיש כי במחקר נבחנו רק ההשלכות של נוכחות עמילואיד וגם תגובתיות אסטרוציטים; לא נערכה בחינה מעמיקה באשר לגורם המוביל להופעתם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי השלמת בדיקה לנוכחות עמילואיד מוחי ביחד עם סמנים בדם לתגובתיות אסטרוציטים מהווה את בדיקת הסקר הטובה ביותר לזיהוי מבוגרים בסיכון הגבוה ביותר להתקדמות למחלת אלצהיימר.

Nat Med, May 29, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה