טכנולוגיות רפואיות

היעילות והבטיחות של גרייה מגנטית מוחית חוזרת בשילוב עם נוגדי-דיכאון בילדים ומתבגרים עם דיכאון (J Affect Disord)

גרייה מגנטית מוחית חוזרת (Repetitive Transcranial Magnetic Stimulation, או rTMS) בשילוב עם נוגדי-דיכאון עשויה להביא לשיפור ביעילות של תרופות נוגדות-דיכאון בילדים ומתבגרים ומהווה גישת טיפול בטוחה באוכלוסייה זו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי משלב גרייה מוחית מגנטית חוזרת עם נוגדי-דיכאון הובילה לשיפור התוצאות במבוגרים עם דיכאון, כאשר הנתונים אודות היעילות והבטיחות בילדים ומתבגרים עם דיכאון שנויים במחלוקת.

החוקרים השלימו חיפוש במאגרי PubMed, Embase, Cochrane Library, Web of Science, CINAHL, LILACS, PsycINFO, CNKI, Wanfang Data Knowledge Service Platform ומאגרי נתונים רלבנטיים לזיהוי מחקרים אקראיים ומבוקרים שפורסמו עד 18 באוקטובר, 2022. יעילות הטיפול נקבעה על-פי שינויים במדדי דירוג דיכאון, כאשר הבטיחות נקבעה על-פי היארעות תופעות לוואי.

החיפוש בספרות הרפואית הוביל לזיהוי 18 מחקרים עם 1,396 חולים (64.7% נשים; טווח גילאים 8-24 שנים).

מדדי דיכאון בקבוצת הטיפול המשולב בגרייה מוחית מגנטית חוזרת עם נוגדי-דיכאון היו נמוכים יותר משמעותית בהשוואה לטיפול בנוגדי-דיכאון בלבד הן לאחר שבועיים (הבדל ממוצע של 4.68-, p<0.05) והן לאחר ארבעה שבועות (הבדל ממוצע של 5.53-, p<0.05).

החוקרים כותבים כי לא זוהו הבדלים בתוצאי הבטיחות בין טיפול בנוגדי-דיכאון עם גרייה מוחית מגנטית חוזרת לעומת טיפול בנוגדי-דיכאון בלבד (יחס סיכויים של 0.64, p=0.45), כאשר שיעורי קבלת הטיפול היו דומים בין הקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי גרייה מגנטית מוחית חוזרת עם נוגדי-דיכאון משפרת את יעילות הטיפול התרופתי בנוגדי-דיכאון, בהשוואה לטיפול בנוגדי-דיכאון בלבד, כאשר פרופיל הבטיחות של הטיפול בשתי הקבוצות היה דומה.

J Affect Disord, Sep 1, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה