טכנולוגיות רפואיות

טיפול בהנחיית פרו-קלציטונין מפחית מתן טיפול אנטיביוטי מיותר בחולים מאושפזים עם COVID-19 (מתוך Chest)

קורונה

במאמר שפורסם בכתב העת Chest מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול אנטיביוטי בהנחיית פרו-קלציטונין מפחית שיעורי מתן מרשם לטיפול אנטיביוטי בחולים מאושפזים עם COVID-19.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות השיעור הנמוך של זיהום חיידקי נלווה, טיפול אנטיביוטי משמש לעיתים קרובות מאוד לטיפול בחולים מאושפזים עם COVID-19. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון אם שימוש בפרו-קלציטונין להנחיית הטיפול האנטיביוטי מהווה גישה בטוחה לטיפול אנטיביוטי בחולים עם זיהום בנגיף הקורונה.

המחקר הרב-מרכזי כלל השוואה של הטיפול האנטיביוטי בשלוש קבוצות חולים עם COVID-19, קבוצה אחת טופלה על-פי רמות פרו-קלציטונין בבית חולים אחד (216 חולים) ושתי קבוצות ביקורות כללו חולים מאותו בית חולים (57 חולים) וחולים משלושה בתי חולים דומים (486 חולים) ללא מדידת פרו-קלציטונין באותה תקופה. תוצא הסיום העיקרי היה מרשם לטיפול אנטיביוטי בשבוע הראשון לאשפוז.

שיעורי מתן מרשם לטיפול אנטיביוטי במהלך השבוע הראשון עמדו על 26.8% בזרוע טיפול בהנחיית פרו-קלציטונין, 43.9% בקבוצת הביקורת מאותו בית חולים ו-44.7% מהביקורות בבתי חולים אחרים.

בחולים בזרוע הטיפול בהנחיית פרו-קלציטונין תועדו סיכויים נמוכים יותר לקבלת טיפול אנטיביוטי במהלך השבוע הראשון לאשפוז (יחס סיכויים של 0.33, רווח בר-סמך 95% של 0.16-0.66, בהשוואה לביקורות באותו בית חולים ויחס סיכויים של 0.42, רווח בר-סמך 95% של 0.28-0.62, בהשוואה לבתי חולים אחרים). שיעור החולים שקיבלו מרשם לטיפול אנטיביוטי במהלך האשפוז עמד על 35.2%, 43.9% ו-54.5%, בהתאמה.

בקרב מטופלים בזרוע הטיפול בהנחיית פרו-קלציטונין תועדו סיכויים נמוכים יותר לקבלת טיפול אנטיביוטי במהלך האשפוז, בהשוואה לחולים בבתי חולים אחרים (יחס סיכויים של 0.23, רווח בר-סמך 95% של 0.08-0.63). לא תועדו הבדלים משמעותיים בתוצאי סיום משניים אחרים, למעט אשפוז חוזר בקבוצת הטיפול בהנחיית פרו-קלציטונין בהשוואה לחולים בבתי חולים אחרים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בשימוש בבדיקת פרו-קלציטונין לשיפור השימוש המושכל בתרופות אנטיביוטיות לטיפול בחולים מאושפזים עם COVID-19.

Chest, Apr 26, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה