טכנולוגיות רפואיות

תוצאות חיוביות לתרומבקטומי מכאנית בחולים צעירים עם אירוע מוחי (Interv Neuroradiol)

שבץ

במאמר שפורסם בכתב העת Interventional Neuoradiology מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה מהן עולה כי בחולים מתחת לגיל 65 שנים עם אירוע מוחי איסכמי, תרומבקטומי מכאנית לוותה בשיעורים גבוהים של עצמאות תפקודית וזילוח מוצלח לצד שיעורים נמוכים של תמותה ודימום תוך-מוחי.

ברקע למחקר מדווחים החוקרים כי השכיחות של אירוע מוחי איסכמי חד הרבה יותר נמוכה בצעירים בהשוואה למבוגרים. כעת הם השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה להערכת התוצאות והמאפיינים הקליניים של חולים צעירים עם אירוע מוחי אשר עברו תרומבקטומי מכאנית בשל אירוע מוחי איסכמי חד.

הסקירה השיטתית כללה חיפוש במאגרי PubMed, MEDLINE ו-Embase. התוצא העיקרי היה מדד mRS (או Modified Rankin Scale) של 0-2 נקודות לאחר 90 ימים. תוצאים משניים כללו את שיעורי זילוח מחדש מוצלח, דימום תוך-מוחי ותמותה.

הסקירה כללה שמונה מחקרים עם 1,903 חולים. חולים צעירים הוגדרו כחולים בגילאי 18-49/50 שנים, 18-54/55 שנים ו-18-64/65 שנים.

מהנתונים עולה כי עצמאות תפקודית הושגה ב-62% מהחולים, עם שיעורי תמותה כוללים של 9%. יתרה מזאת, זילוח מחדש מוצלח תועד ב-82% מהחולים ושיעורי דימום תוך-מוחי תסמיני עמדו על 5.7%.

הממצאים מצביעים על הטרוגניות משמעותית בין ניתוחים סטטיסטיים שונים, אותה לא ניתן לייחס להבדלים בהגדרה של חולים צעירים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאחר תרומבקטומי מכאנית לטיפול באירוע מוחי איסכמי, חולים בגילאי 18-65 שנים השיגו שיעורים גבוהים יחסית של עצמאות תפקודית  וזילוח מחדש, לצד שיעורי תמותה נמוכים ושיעורים נמוכים של דימום תוך-מוחי תסמיני.

 

Interv Neuroradiol. 2022 Aug 17

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה