טכנולוגיות רפואיות

המלצות ראשונות מסוגן בנושא מניעת מעשי אובדנות (National Action Alliance for Suicide Prevention)

איגוד ה-National Action Alliance for Suicide Prevention פרסם המלצות ראשונות מסוגן לשיפור הטיפול הסטנדרטי בחולים בסיכון לאובדנות. ההמלצות המעשיות, מבוססות-ראיות, כוללות בדיקות סקר של מטופלים בסיכון מוגבר לאובדנות, פיתוח תכנית התערבות ותכנית גיבוי וכן מעקב מסודר.

ההמלצות מיועדות למטפלים העובדים בתחום בריאות הנפש והפרעות התנהגות, מטפלים ראשוניים ואנשי צוות רפואי בחדרי מיון. המומחים טוענים כי ניתן להתייחס למניעת אובדנות בדומה למניעה של מחלות רפואיות שונות, דוגמת מחלות לב וכלי דם. טיפול סטנדרטי במחלות לב כולל קרדיולוגיה התערבותית, בשילוב עם המלצות למניעה, כולל שינויי תזונה וטיפול תרופתי.

מנתוני ה-CDC עולה כי אובדנות הינה הגורם העשירי בשכיחותו המוביל לתמותה בארצות הברית. למעלה מ-44,000 מקרי תמותה עקב אובדנות תועדו בשנת 2015. בקרב אלו בגילאי 15-34 שנים, אובדנות הינה הגורם השני בשכיחותו לתמותה. שיעור מקרי התמותה עקב אובדנות עלה משמעותית בין 2000 ו-2015 מ-10.44 ל-13.26 מקרים ל-100,000 אנשים.

אובדנות הינה נושא חשוב במקצוע הרפואה. לפחות שני שליש ממקרי התמותה עקב אובדנות תועדו כ-30 ימים לאחר מגע רפואי, בין אם מדובר בפניה לחדר מיון, טיפול אצל רופא המשפחה או פניה לאיש מקצוע בתחום בריאות הנפש.

הרעיון כי מניעת אובדנות תהווה חלק מהטיפול הרפואי הינו נקודה חדשה מאוד. לשיפור זיהוי מטופלים בסיכון מוגבר לאובדנות, המומחים מאמינים כי יש לכלול בדיקות סקר בכל נסיבות טיפול רפואי. הם אינם ממליצים על בדיקות סקר אוניברסאליות; הם ממליצים על בדיקות סקר של מטופלים עם אבחנה של מחלה פסיכיאטרית או הפרעת שימוש בחומרים וכן אלו הפונים לטיפול בשל מצבים אלו.

ישנם כלים רבים להערכת סיכון מוגבר לאובדנות, אחד מהם הוא שאלון PHQ (Patient Health Questionnaire). מחקר שכלל עשרות אלפי משתתפים שהשלימו את השאלון מצא כי רוב מקרי האובדנות תועדו בקרב אלו שהעידו כי סבלו ממחשבות אובדניות. כלי סקירה מוכח נוסף הוא Columbia Suicide Severity Rating Scale. שני הכלים הללו נוחים לשימוש ודי רגישים.

אחת ההמלצות החדשות היא לכלול התערבויות קצרות. יש עדויות מהעשור האחרון לפיהן התערבויות אלו עשויות להיות מאוד יעילות. במידה ולמטופל מחשבות אובדניות אודות אמצעי ספציפי לביצוע המעשה, אזי ההתערבות תסייע למטופל להפחית את הסיכון הספציפי למשל דרך אחסון כלי נשק או בקבוקי תרופות. חשוב ליצור מרחק מסוים בין המטופל ובין הדחפים הללו.

המומחים מודעים לכך שהפניות רבות לשירותי בריאות הנפש ייכשלו, בשל זמני ההמתנה הבעייתיים או מאחר והמטופל מסתייג מטיפול זה. הם גם מכירים בכך שבחדרי מיון קיים קושי אמיתי לזהות חולים אובדניים. הם היו מעדיפים שאנשי הצוות בחדרי מיון ישלימו הערכת אובדנות במקרים של פציעה שייתכן והמטופל גרם לעצמו או כאשר מדובר במטופל עם אבחנה פסיכיאטרית או טיפול ספציפי.

המלצה נוספת היא מעקב ביום שאחרי, בין אם באמצעות טלפון או הודעת טקסט, במטרה לשאול על מצבו של המטופל. העדויות לקשר קצר זה הן מאוד ברורות. הדבר עשוי להיות ישים במיוחד בחולים לאחר שחרור ממוסד פסיכיאטרי. מאחר וידוע כי האוכלוסיה בסיכון הגבוה ביותר לאובדנות היא של מטופלים אשר שוחררו מבית חולים יום קודם, ייתכן כי יש מקום להשלים שיחת מעקב לאחר לפחות 48 שעות.

המלצות אלו עושיות לסייע בשינוי פני מערכות טיפול רפואי בכל הנוגע להערכה, טיפול ומניעת התנהגות אובדנית.

National Action Alliance for Suicide Prevention

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • בדידות מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בקרב מבוגרים ששרדו מחלה ממארת (J Nat Comprehensive Cancer Netw)

    בדידות מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בקרב מבוגרים ששרדו מחלה ממארת (J Nat Comprehensive Cancer Netw)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the National Comprehensive Cancer Network עולה כי בדידות מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בקרב מטופלים ששרדו מחלה ממארת. בעקבות ממצאי המחקר ממליצים החוקרים לשלב בדיקות סקר לבדידות כחלק מההערכה האונקולוגית של חולי סרטן. מדגם המחקר כלל מבוגרים בגילאי 50 שנים ומעלה ששרדו מחלה ממארת ונכללו במחקר Health and Retirement Study […]

  • ההשפעה של נוירופיברומטוזיס על איכות החיים של החולים (JAMA Dermatol)

    ההשפעה של נוירופיברומטוזיס על איכות החיים של החולים (JAMA Dermatol)

    תמונות במכשירי הטלפון הנייד עשויות לשמש ככלי מהימן להערכת מאפיינים של נוירופיברומות עוריות בחולים עם אבחנה של נוירופיברומטוזיס מסוג 1 (NF1), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שזיהה גם קורלציה בין היקף נוירופיברומות עוריות ובין איכות החיים, עם השפעה בולטת במיוחד של חומרת המעורבות של הפנים על הבריאות הנפשית. במסגרת המחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת JAMA […]

  • בחודשי המלחמה הראשונים נצפתה עלייה של כ-50% ברכישת נוגדי חרדה ושל פי 3 במשככי כאבים נרקוטיים

    בחודשי המלחמה הראשונים נצפתה עלייה של כ-50% ברכישת נוגדי חרדה ושל פי 3 במשככי כאבים נרקוטיים

    מחקר חדש ורחב היקף שבוצע בחדר המחקר מאיר-שרון שומרון במרכז רפואי מאיר מקבוצת כללית בחן האם חל זינוק בצריכת נוגדי דיכאון, חרדה, משככי כאבים נרקוטיים וכדורי שינה בשל מלחמת חרבות ברזל. המחקר הוצג היום בכינוס השנתי של החברה הישראלית לאיכות ברפואה שנערך בתל אביב. לפי המחקר, בחצי השנה הראשונה למלחמה נצפתה עלייה של כ-50% ברכישת נוגדי חרדה ושל פי 3 במשככי כאבים נרקוטיים בקרב כלל האוכלוסייה, ובקרב תושבי העוטף נצפתה עלייה של 200% ברכישת נוגדי חרדה ו-250% במשככי כאבים נרקוטיים

  • סיכון מוגבר לאובדנות בקרב בני זוג של חולים עם מחלות ממאירות (JAMA Oncology)

    סיכון מוגבר לאובדנות בקרב בני זוג של חולים עם מחלות ממאירות (JAMA Oncology)

    בני ובנות זוג של חולים עם מחלה ממארת מצויים בסיכון מוגבר לאובדנות, בפרט במהלך השנה הראשונה לאחר אבחנת המחלה הממארת אצל בן/בת זוגם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מדנמרק שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על מצוקה פסיכולוגית גבוהה יותר והפרעות פסיכיאטריות משמעותיות בקרב בני ובנות זוג […]

  • אובדן שמיעה ונוירופתיה עלולים לקצר את תוחלת החיים בקשישים (J Am Geriatrics Society)

    אובדן שמיעה ונוירופתיה עלולים לקצר את תוחלת החיים בקשישים (J Am Geriatrics Society)

    אובדן שמיעה תלוי-גיל ונוירופתיה היקפית בקשישים מקצרת את תוחלת החיים הן באופן ישיר והן באופן עקיף דרך השפעה על שיווי משקל ויציבות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Geriatrics Society. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 793 קשישים ממרפאות ראשוניות שלקחו חלק במחקרי OKLAHOMA Studies בשנת 1999. המשתתפים השלימו […]

  • אחד מכל עשרה חולים הסובל מכאב כרוני עלול לפתח הפרעת שימוש באופיואידים (Addiction)

    אחד מכל עשרה חולים הסובל מכאב כרוני עלול לפתח הפרעת שימוש באופיואידים (Addiction)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Addiction עולה כי קרוב ל-10% מהחולים עם כאב כרוני תחת טיפול באופיואידים עלול לפתח הפרעת שימוש באופיואידים, כאשר ב-30% ישנם סימנים ותסמינים של תלות, ממצאים המדגישים את החשיבות של ניטור אחר מטופלים אלו וגישות חליפיות לטיפול בכאב. החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה שכללה נתונים ממאגר MEDLINE, Embase ו-PsycINFO לזיהוי מחקרים […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה