טכנולוגיות רפואיות

מה הקשר בין ירושלים לאורוגוואי?

מומחים מהדסה בתחומי מחלת CF (סיסטיק פיברוזיס) ותסמונת דאון, משתתפים בהקמת מרכזים רפואיים רב תחומיים במדינה הדרום אמריקאית, ביחד עם משרד הבריאות באורווגאי שביקש כי ישמשו יועצים מובילים.

המרכז הרב תחומי לטיפול במחלות כרוניות בילדים בו פועלים המרכז למחלת סיסטיק פיברוזיס והמרכז הרב תחומי לתסמונת דאון בהדסה הר הצופים, מציגים דגם ייחודי בארץ.

בשני המרכזים, אשר אותם הקים פרופ’ איתן כרם, מנהל אגף הילדים בהדסה לפני כעשור, מטופלים חולים רבים המגיעים מכל רחבי הארץ והם זוכים לקבל טיפול על ידי צוות רב תחומי הכולל רופאים מומחים, אחיות, פיזיותרפיסטים, דיאטניות, עובדת סוציאליות, פסיכולוגים, אנשי מחקר ועוד. הכל תחת קורת גג אחת אשר מכוונת לכך שכל הגורמים המטפלים יעבדו כצוות אחד בו כולם מעודכנים בנוגע לטיפול.

המענה הניתן לחולים בסיסטיק פיברוזיס או בתסמונת דאון הינו מקיף בזכות העבודה בצוות רב תחומי ומותאם למצבים הרפואיים השונים המאפיינים את המטופלים ובכך מייעל מאוד את התהליך הרפואי אותו הם ובני המשפחות עוברים.

ד”ר מאלנה כהן-סימברקנו, רופאת ילדים מומחית במחלות ריאה בילדים,  משמשת רופאה בכירה במרכז ה CF בהדסה הר הצופים.

את הקשר הראשוני איתה יצר לפני 5 שנים סגן נשיא אגודת ה-CF באורוגוואי, אב לילדה עם CF ,  לאחר שהבין כי מדובר במומחית שיכולה לסייע למדינתו. הוא רתם באמצעות משרד החוץ הישראלי וארגון בני ברית במונטבידיאו את ד”ר כהן-סימברקנו למשימת הקמת מרכז דומה באורוגוואי ובתהליך של 4 שנים ליוותה המומחית מישראל את משרד הבריאות באורוגוואי והביטוח הלאומי, אשר אחראים על מחלת ה-CF , בכל הצעדים להקמתו של מרכז חדש שנפתח בהצלחה רבה ממש לאחרונה.

“הדגם כפי שקיים בהדסה הר הצופים, בדומה למרכזים המובילים בעולם, מאוד הלהיב את המומחים המקומיים, כי כל החולים ב-CF היו מפוזרים בין רופאים ויועצים שונים, לא היה מי שירכז במקום אחד את הטיפול הראוי. התחלנו בעבודה של הכשרת צוותים, הכשרת רופאים מומחי ריאות אפילו ברמת איבחון המחלה ובמניעה של מצב קיים מהתדרדרות למצב קשה. יחד איתי העבירו את הידע בהרצאות רבות גם אנשי צוות נוספים וכמובן מנהל אגף הילדים בהדסה, פרופ’ כרם, ולגאוותנו לאחרונה נפתח המרכז באורוגוואי”.

בעקבות הצלחת הפעילות של המרכז ל-CF , ובעקבות מגעים בין השגרירות הישראלית לבין גורמים מקצועיים וארגוני משפחות הקשורים בטיפול באנשים עם תסמונת דאון,  הוזמן לאורוגוואי  ד”ר אריאל טננבאום, מנהל המרכז לתסמונת דאון בהדסה הר הצופים. בסדרת מפגשים מקצועיים

באורוגוואי, אליהם הוזמנו רופאים, פסיכולוגים, אנשי חינוך, מנהלנים, סטודנטים ומשפחות רבות, וכן נציגי איגודי רופאים מומחים, נדונו תחומי שיתוף פעולה ובכלל זה הקמת מרכז רב תחומי בדומה לדגם הקיים בהדסה, התהליך כאמור החל תופס תאוצה.

“רבים מאנשי המקצוע שנחשפו למרכז בהדסה ראו בו מתאים להכוונה ויישום בדרום אמריקה” מסביר ד”ר טננבאום,  “לילדים ולמבוגרים עם תסמונת דאון יש בעיות וצרכים ייחודיים אשר קשה לתת להם מענה מקיף וכוללני במסגרת של ביקור קצר אצל הרופא בקהילה.  לכן הם פנו בבקשה להיוועץ ברופא מומחה בתחום שמכיר את כל קשת הבעיות המורכבות איתן מתמודדים אלו עם תסמונת דאון ומאוגדות במקום אחד שנותן מענה כולל לכל תחום בחייהם”.

לפרטים נוספים: הדר אלבוים, דוברת המרכז הרפואי הדסה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה